Teknisk uppdatering av avgasskandalen

Hej VW.

Ni på huvudkontoret i Södertälje.

Tack för brevet.

Det är några veckor sedan det ramlade ner i min brevlåda men jag läste om texten igen idag eftersom klimatmötet i Paris startar.

Rubriken låter inte särskilt dramatisk:

”Serviceåtgärder Dieselavgaser. Teknisk uppdatering: 23Q2”

Som att här kommer information om en liten detalj som behöver fixas till. Sedan klämde ni till med:

”Bäste Volkswagenägare!”

Hur tänkte ni då? Ärligt talat. Känns det inte som att ni går lite för långt i försöken att släta över avgasskandalen när ni skriver brev till oss lurade VW-ägare.

Jag känner mig inte som den ”Bäste… ” utan mer som bilägaren som dragits med i  klimatsyndarnas land av förnekelse.

Men å andra sidan vi är i gott sällskap. Jim Inhofer, ordförande i senatens miljöutskott i jordens mest miljöpåverkande land, USA, påstår tvärsäkert inför Parismötet att människans klimatpåverkan är en bluff.

Osökt tänker man att det måste finnas ett samband. Mellan Inhofer och att 30-talet toppdirektörer i ett av världens mest ansedda bilföretag stoppar huvudet i sanden. I tron att det här med klimatet bara är en liten detalj som fixas enkelt.

Har ni tänkt på att jag valde min folkvagn noga av ett speciellt skäl. Jag ville vara miljömedveten. Avstod till och med från finesser som fyrhjulsdrift, faktiskt riktigt användbart här uppe i norr med alla snörika vintrar. Istället ville jag köra en miljöklassad bil med klimatpåverkande utsläpp under EU:s fastställda gränsvärden.

Nu kan man i och för sig fråga sig om det kommer att snöa så mycket i framtiden. Vi har haft en rekordvarm november för tredje vintern i rad här. Hur har ni det på solkusten i Södertälje?

Odlingssäsongen kan bli upp till 50 dagar längre i Jämtland skrev vi i ÖP efter att länsstyrelsen gjort en ny analys. ”Mindre snö mer regn” var rubriken på artikeln.

Klimatmötet i Paris är det hittills mest domedagspräglade mötet för FN:s klimatpanel.

Åtgärderna som de deltagande länderna lovat att vidta för att hålla den globala uppvärmningen under den kritiska tvågradersnivån räcker inte på långa vägar till.

Så därför  känns det lite mer förtröstansfullt att läsa om Andreas Gyllenhammar, hållbarhetschef på konsultföretaget Sveko och från Östersund, i dagens ÖP.

Som motvikt till brevet från er på huvudkontoret.

Gyllenhammar är optimist. Inte för att politikerna ska lösa biffen utan för att klimatsmarta företag som hittar på nya tekniska uppfinningar börjar dyka upp.

Städer och näringsliv insåg fördelarna med att ta saken i egna händer i stället för att vänta på avtal.

Säger han till ÖP:s miljöreporter Maria Lindholm.

En annan sak som Andreas Gyllenhammar och andra klimatforskare brukar säga är att en av de bästa åtgärderna man kan göra som enskild medborgare är att medvetet välja vilken bil man kör.

För mig själv har det hela kanske inte så stor betydelse men jag har tre barnbarn och om jag på något sätt kan bidra till att de slipper klafsa runt i vadarstövlar i framtiden så känns det betydelsefullt.

En sak till. Har ni på huvudkontoret i Södertälje funderat på hur det egentligen gick till där på det andra överhuvudkontoret i Tyskland?

I brevet kan man läsa sig till att även ni är besvikna och kanske till och med lite arga.

”Det som skett är fullkomligt oacceptabelt och besvikelsen är stor även hos oss över hur detta kunnat ske”.

Jag gissar att ni fått rådet av kommunikationsavdelningen att försöka skapa en känsla av samförstånd och att vi har ett gemensamt problem som måste lösas.

Vi sitter liksom i samma båt. Som lika lurade. Oss miljöskurkar emellan. Vi kan förenas i att skylla på någon annan. Längre upp eller längre bort.

Vem ska mina barnbarn skylla på, tycker ni?

Okey att ni känner er svikna förstår jag men någon riktigt bra förklaring till hur det kunde gå så illa hittar jag inte i brevet.

Var det i själva verket inte så  att de på VW:s överhuvudkontor tänkte att den där Lindeberg och hans miljötjafs uppe i norr struntar vi i. Det blir bara dyrt och krångligt för något klimatstrunt.

Vi har ju Inhofer i USA att luta oss mot! Han som säger att allt är en bluff och tänk på USA-marknaden… Så kan väl inte vara så farligt att trixa lite med testerna.

I värsta fall får vi fixa till det hela med en serviceåtgärd i efterhand.

Teknisk uppdatering: 23Q2

Publicerat av

Hans Lindeberg

Hans Lindeberg

Publicerat av: Hans Lindeberg Chefredaktör Östersunds-Posten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *