Prioritera skolan

Nytt år innebär nya utmaningar och möjligheter. Just idag bjuds vi på blå himmel och det känns enkelt att se ljust på det kommande året.

Mina tankar går till eleverna i Örebros skolor och jag önskar alla en sista bra lovvecka med vila, aktivitet och umgänge med kompisar och familj innan sista terminen för läsåret 16-17 tar vid.

Vi behöver alla få vila mellan varven för samla krafter, så även barn och unga som går i skolan. Att lära sig saker är många gånger tufft och kräver ansträngning. Så ska det, enligt min mening, vara och det är viktigt att eleverna förstår det.

Skolan ska göra sitt för att varje elev ska lyckas men ett stort ansvar ligger på elever och föräldrar. Skolarbete kräver ansträngning och engagemang.

Förra läsåret avslutades med diskussionen om det svenska resultatet i PISA. Det är bra att resultaten förbättras och vi är många som pustat ut och konstaterar att Alliansregeringens reformer ger effekt.

I dagens NA beklagar dock Lena Micko och Kenneth Nilsson att ansträngningarna som gjorts av lokala politiker och tjänstemän inte lyfts tillräckligt i PISA-debatten. Ja, kanske har de rätt. Det är i kommunerna som arbetet görs och de stora pengarna till skolan fördelas.

Det är intressant att Kenneth Nilsson ger sig in i detta resonemang. Örebro har sparat på skolan så länge han har varit med och styrt, och kunskapsresultaten är varken något att vara stolt eller nöjd över.

Örebro behöver politiker som slutar spara på skolan. Vi behöver exempelvis få tillräckligt små klasser så att lärarna får förutsättningar att se varje elev. Det duger inte att skriva debattartiklar om fel fokus i debatten – Kenneth Nilsson behöver istället lägga energi på att göra om sin prioritering i den kommunal ekonomin till förmån för Örebros elever!

Publicerat av

Maria Haglund

6 reaktioner på ”Prioritera skolan”

  1. Det går bra Maria Haglund att själv slå sig för bröstet och tycka vad bra man är som parti att satsa på skolfrågor när partiet inte har så stor möjlighet att påverka politiken.Men Maria vad gjorde ni själva som parti för prioriteringar när ni var med och styrde politiken för någon mandatperiod sedan? Vad jag kan minnas gjordes då heller inte några större prioriteringar på skola, utan snarare tvärtom – besparingar. Fråga skolfolket själva de vet och minns hur diskussionerna gick.

    1. Tack för din kommentar och ursäkta sent svar…
      Visst kan det tyckas vara enkelt att vara i opposition men det är just att påpeka briser hos de styrande partierna som är min roll. Jag anser det vara fel att år efter år spara på skolan i en kommun där drygt 20% av eleverna går ut högstadiet med ofullständiga betyg. Vi Moderater har de senaste sex åren i vår budget sagt nej till besparingar på skolorna i Örebro – klarar vi det så borde även S/KD/C klara av att prioritera skolan!

  2. Ja nu är det väll inte antalet elever som styr PISA resultaten..

    Disciplin, studiero, regler, konsekvenser och andra motivations höjande insatser behövs.Inte mer flum och trams från klåfingriga politiker. Prova ring till Finland! Vi hade samma skolplan tom 80 talet, men dom gav f**n i att mixtra med skolan.

    …dessutom behöver PISA resultaten stiga i 20 år till för att nå 1990 års resultat. Så så fantastiskt är inte resultaten av politiken…

    1. Tack för din kommentar och ursäkta sent svar…
      Jag tror att allt vi gör i skolan har betydelse för PISA-resultaten. Om lärare inte hinner med alla elever så har det betydelse.
      Sedan håller jag med dig om att politiken måste lita på professionen. Jag anser att vi politiker ska sätta tydliga mål för skolan (exempelvis att alla elever ska klara minst godkända betyg), fördela resurser och sedan nogsamt följa upp resultaten.

  3. Hej,

    Spännande inlägg men jag undrar ju mest hur du ser på eurostats djupgående undersökning över andra länder och där de, och många andra, kommit fram till att storleken på klassen är en väldigt liten del av dåliga resultat. I Finland och Norge så kan man se att klasserna är i samma storlek eller större än i Sverige men ändå har de bättre kunskaper. De genomförde intervjuer med en större sample size och skillnaden var att i de länderna så ville man lära sig. Om man inte kunde något så ansträngde man sig för att lära sig och inte bara skyllde på att ”jag kan inte det där” eller ”det har man ingen nytta av i verkligheten”

    1. Tack för din kommentar och ursäkta sent svar…
      Det som i stort sett alla är överens om är att lärarens kompetens och förmåga att möta varje elev har störst betydelse för elevens utveckling. Jag är dock övertygad om att allt för många lärare har alldeles för många elever att hantera samtidigt. Håller med dig om att elevens inställning har stor betydelse, här har vi en hel del att göra i Sverige. Att gå i skolan och lära sig saker är och ska vara tufft – det måste vi prata mer om!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *