Konsten att skapa tillväxt

Hur ska vi göra för att skapa tillväxt 2017?

En vanlig fråga inte bara i styrelserummen eller på marknadsavdelningen. Och även för mig som dagligen befinner mig i stormens öga som utvecklare på intäktssidan. Och vad är då svaret?

Självklart är det många delar som styr och påverkar.

Vare sig vi pratar tidiga delar i processen som tex affärsanalys, strategival, kartläggningar eller resursstyrning. Eller om vi pratar operativa strategier som affärsmodeller, strategiledning, erbjudandestrategi eller val av säljkanaler etc.

Men om jag får välja, och tipsa om, en avgörande del så blir det ändå ganska klart.

Många tillväxtidéer går för fort från konferensrum via kontor och korridorer till att direkt bli operativa alldeles för snabbt. Med det menar jag att många företag, framförallt små och medelstora, hoppar över avgörande moment i affärsutvecklingen. Och tror eller gissar att det kommer att fungera.

Man missar avgörande moment som kartläggning, resursstyrning, affärsmodell och erbjudandestrategi.  Det som ska visa om det är rätt vald strategi och skapa förutsättningar för rätt genomförandekraft.

Självklart, allt kan inte, och behöver inte, vara genomanalyserat in i minsta detalj. Men om ni som företag ska ge er in på en väg så måste ni veta att det är rätt väg. Och inte minst vart ni ska gasa och sänga för att nå fram till målet.

Ingen karta, ingen väg att följa. För många företag leder det till osäkerhet och inkonsekvens. Det man borde ha vetat innan upptäcker man allteftersom. Ofta med nya beslut, en annan färdväg, en osäker organisation och sämre resultat.

Genom att tänka efter före kan väldigt mycket av detta undvikas. Sedan kommer man förstås inte ifrån att det blir ändringar under resans gång i vilket fall.

Så till frågan hur det ser ut i just ditt bolag;
Har ni genomtänkta operativa strategier eller kör ni på volley?

Jonas Ulander
Med fokus på Mera affärer!

 

 

Publicerat av

Jonas Ulander

Jonas Ulander

Jonas Ulander har arbetat med relationer och affärer i 25 år. Som anställd och egen företagare. Idag i rollen som uppskattad och drivande företagsutvecklare på intäktssidan. Med en bas som Certifierad Affärsarkitekt och Processledare inom marknad och försäljning, och med erfarenhet från en mix av strategiska och operativa roller fokuserar Jonas på att hjälpa företag att göra Mera Affärer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *