Gör effektiva tillväxtresor med rätt analyser som grund

Du har säkert stenkoll men för många är frågorna definitivt på sin plats. För mig är det avgörande när jag arbetar med regionens företag.

Att göra rätt analyser. För att välja rätt väg för framtiden.

Genom att omfördela resurser från det som är eller går dåligt kan ditt företag göra framgångsrika tillväxtsatsningar utan att behöva skjuta till mera resurser

För varje önskad tillväxtresa gäller det att ha uppdaterad kunskap om vart det går att växa. Och lika viktigt, vad ni eventuellt ska lämna för att slippa bära negativa resultat eller feldisponerade resurser.

Detta får du koll på genom att göra rätt affärsanalyser. När du ska skapa tillväxt behöver du veta:

– Vilka produkter och/eller tjänster går bra respektive mindre bra idag?
– Vilka geografiska marknader går bra respektive mindre bra idag?
– Vilka delar i organisationen levererar bra respektive mindre bra idag?

Svaren på dessa frågor visar vägen för nästa steg:

– Vilka strategiska val ska vi göra för framtiden?
– Inom vilka områden kan vi skapa tillväxt och lönsamhet?
– Vilka resurser behövs och hur kan vi omfördela och bli effektivare?

Vet vi inte detta går det inte att välja en välgrundad marknads- eller säljstrategi.

Som metod för affärsanalysen är den klassiska Portföljanalysen ett bra verktyg. Och den kan användas för betydligt flera områden än på produkter och tjänster som ju är det vanliga.

Med portföljanalysen kan man analysera såväl stjärnor som kassakor, frågetecken och hundar inom:

– Produkter och tjänster
– Geografiska marknader
– Kundsegment
– Interna avdelningar och funktioner

Allt för att analysera alternativ och möjligheter. För att sedan kunna göra rätt strategiska val för framgångsrika tillväxtsatsningar.

Dagens tips från mig är därför att starta aldrig en tillväxtresa utan att göra en riktig nulägesanalys. Självklart, ja kanske. Men det är otroligt många företag som springer förbi detta avgörande steg.

I nästa blogg ska vi kika på ett vasst verktyg för att göra strategival.

Tills dess, lycka till ute i verkligheten.

Jonas Ulander
Med fokus på Mera affärer!

 

Publicerat av

Jonas Ulander

Jonas Ulander

Jonas Ulander har arbetat med relationer och affärer i 25 år. Som anställd och egen företagare. Idag i rollen som uppskattad och drivande företagsutvecklare på intäktssidan. Med en bas som Certifierad Affärsarkitekt och Processledare inom marknad och försäljning, och med erfarenhet från en mix av strategiska och operativa roller fokuserar Jonas på att hjälpa företag att göra Mera Affärer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *