Tillväxtresan del 1 – Det börjar här

Äntligen! Många har frågat och nu är det äntligen dags att köra igång med bloggen igen!

Att blogga och ha dialog med läsare och företagare ute i verkligheten genom denna kanal är ju bland det roligaste som finns. Det blir på riktigt, och det handlar om allas vardag och verklighet.

Under hela hösten och vintern kommer du varje vecka att få nya inspel på temat Tillväxtresan. Under 30 veckor kommer du att få ta del av faser och steg, insikter och metoder, för effektiv tillväxt.

Det börjar med en insikt. En inledning om att världen förändras i ett rasande tempo och att ditt företag behöver hitta rätt i vågorna av utmaningar och möjligheter.

Det är inte som förrut. Det som är nytt är det allt brutalare utvecklingstempo som råder i alla branscher sedan flera årtionden tillbaka. Globalisering, automatisering och digitalisering är bara tre av det supertrender som sköljt över näringslivet i hela världen. Och till det nya generationerna av personal som ska in på arbetsmarknaden. Som har en helt annan uppfattning om väldigt mycket som varit självklart tidigare.

Allt detta har medfört särskilt ett när det kommer till intäktssidan. En helt annan press på att  strategier blir rätt och att organisationen levererar. I allt detta behövs det verktyg för att göra tillväxtresor. Det är med med basen i det som detta häfte tagits fram.

Du får ta del av faser och steg som bär tillväxtresan framåt. Motiveringar och frågeställningar för arbetet. Blandat med enklare metodtips och nyckelbergrepp. Fokus för tillväxtresan ligger på vad som ska utföras, hur det behöver fungera och vem som ska utföra.

Förut fanns chansen att leva på sin affärsidé eller sina innovationer relativt länge. Eller för den delen sitt resultat betydligt längre. Och det var inte hela världen om ett företag körde i diket med en eller två strategiska satsningar. Nu går inte det. Man får inte många chanser.

Detta ställer nya krav. Bättre, tydligare och effektivare är ett måste. Oberoende om man gör tillväxtresor hela bolag eller för enskilda geografier eller områden för produkter och tjänster är det nya spelregler. Och sättet att bemöta detta är att jobba mera strukturerat och dynamiskt med sin affärsutveckling.

Detta är vad denna blogg kommer att bjuda på under hösten och vintern. Kunskap om vad, hur och vem när det gäller arbetssätt för effektiva tillväxtresor.

Följ bloggen. Nästa inlägg kommer måndag 14/8.

Jonas

Publicerat av

Jonas Ulander

Jonas Ulander

Jonas Ulander har arbetat med relationer och affärer i 25 år. Som anställd och egen företagare. Idag i rollen som uppskattad och drivande företagsutvecklare på intäktssidan. Med en bas som Certifierad Affärsarkitekt och Processledare inom marknad och försäljning, och med erfarenhet från en mix av strategiska och operativa roller fokuserar Jonas på att hjälpa företag att göra Mera Affärer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *