Det är skillnad på strategier och beslutsunderlag

Expressen. Löp om VLT MittmediaTorsdag 18 augusti klockan 13.05
På väg till en intervju i P4 Västmanland i förmiddags mötte jag Expressens braskande lokala löpsedel: ”Mittmedia kan säga upp 3 av 4 journalister – kan drabba VLT”.
Jag suckar.
Ibland känner jag mig djupt bedrövad över journalistiken, som i fallet med gårdagens artikel i Dagens Nyheter.
DN publicerade i går kväll en artikel som beskrevs som en mediebomb.
I artikeln står det att lokaltidningskoncernen Mittmedia kan säga upp 75 procent av journalisterna fram till 2018. Det står också att alla Mittmedias tidningar ska göras om till gratistidningar.
DN uppger att detta är en av två planer som presenterats för koncernstyrelsen i juli.
Expressen hakade på med en rewrite av Dagens Nyheters artikel, därav den lokala löpsedeln med de ödesmättade orden.
DN:s Martin Jönsson kommenterade uppgifterna i en krönika:
”Hela mellersta Sverige riskerar att drabbas av en medieskugga av ett slag vi inte varit i närheten av tidigare – och detta i regioner som redan drabbats hårt av både nedskärning av Mittmediaredaktioner och av att företag som TT och TV4 packat ihop och dragit. Ur ett demokratiskt perspektiv vore det förödande, ur ett journalistiskt djupt tragiskt.”

Jag suckar på nytt.
Ja. Om detta skulle stämma skulle det naturligtvis vara förödande ur ett demokratiskt perspektiv och också djupt tragiskt ur ett journalistiskt perspektiv.
Problemet är bara att Dagens Nyheter gör en höna av en fjäder. Det är nämligen stor skillnad på strategiarbeten och skarpa förslag, vilket även Martin Jönsson borde inse.

För mig är den så kallade mediebomben i DN ingen nyhet. Att dessa scenarier har tagits fram i strategiarbeten känner alla Mittmedias utgivare till.
För Mittmedias personal och för många i allmänheten är det däremot nyheter, nyheter som riskerar att skapa onödig oro.
Men, som Mittmedias nye vd Per Bowallius konstaterar saknar DN:s artikel substans.
Krister Jönsson. styrelseordförande i Nya Stiftelsen Gefle Dagblad, Mittmedias huvudägare, dementerar också uppgifterna i en artikel i Gefle Dagblad.
– DN gjorde ett bra jobb som skapade en diskussion utifrån något som inte är relevant, säger Krister Jönsson till GD.
Han fortsätter:
– Jag tror att vi kommer att ge ut tidningar om tio år också. Rörlig bild, digitalt och print behövs.

När det gäller mediebranschen är det ett allmänt faktum att den gamla affärsmodellen, som bygger på tidningsutgivning, haltar för tidningshusen.
Därför är det helt nödvändigt att ställa om till en mer digital och hållbar affärsmodell.
I det arbetet gäller det hela tiden att ligga i framkant och tänka på eventuella framtida scenarier, utifrån hur marknaden eventuellt utvecklas.
I liknande situationer är det inte ovanligt att i strategiarbeten ta fram olika scenarier och dessa är ofta skruvade till sin spets – precis som jag, Gefle Dagblads chefredaktör och Östersunds-Postens chefredaktör Hans Lindeberg är inne på i denna artikel i tidningen Journalisten och som jag sade till P4 Västmanland i förmiddags.
Men det är stor skillnad på strategiarbeten och skarpa förslag.
Det förvånar mig att varken Dagens Nyheter eller Martin Jönsson verkar ha tänkt dessa tankar innan de publicerade den så kallade mediebomben.
Expressen hakade okritiskt på. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har också skrivit ett blogginlägg om det hela.
Att DN valde att inte se helheten innan publiceringen kan få mig att känna mig bekymrad över journalistiken i detta fall.
Jag känner mig däremot inte skakad över DN:s uppgifter och inte heller orolig för Mittmedias journalistik i framtiden.
– Till att börja med vill jag inte kalla det förslag eller underlag för beslut, det här är scenarieperspektiv kring hur vi skulle kunna förhålla oss till verkligheten i framtiden. Det är verktyg för att förstå hur olika lösningar skulle slå mot verksamheten och man ska inte förväxla detta med beslutsunderlag, säger Mittmedias vd Per Bowallius till Journalisten.

Det strategiarbete som gjorts är som sagt inte beslutsunderlag.
Därmed saknar Dagens Nyheters uppgifter just substans.
Det som händer i Mittmedia är precis som jag skrivit förut.
En vd har slutat.
En ny har tillträtt.
För oss som arbetar på respektive tidning i koncernen pågår allt i nuläget precis som förut.
Att tidigare vd:n Thomas Peterssohn och den nuvarande Per Bowallius inte har exakt samma tankar om framtiden är uppenbart, men enligt min uppfattning är skillnaderna inte så radikala som många tycks tro.
Både Peterssohn och Bowallius är kloka mediechefer.
Båda vet att framtiden är digital, men har en del olika tankar om vägen dit.
Det faktum att Bowallius är ny vd innebär däremot inte en radikal riktningsförändring för Mittmedia.

Det säger sig självt att det inte vore speciellt smart att göra om alla Mittmedias tidningar till gratistidningar i nuläget.
Hur det blir längre fram återstår att se. Då har vi förhoppningsvis lyckats skapa en fungerande digital affärsmodell och då är det troligt att vi kommer ut färre utgivningsdagar, i prenumererad form eller gratis.
När det eventuellt sker är omöjligt att förutspå.
Det enda som är helt klart är att allt inte förändras över en natt.
Därför provar vi oss fram.
Ett exempel i det är Bärgslagsbladet/Arboga Tidning där vi vid årsskiftet går från en utgivning på fem dagar till tre och samtidigt går upp till sju utgivningsdagar i e-tidning, det vill säga tidningen i pdf-format.
Detta är ett test, ett pilotprojekt som noggrant kommer att utvärderas.

Under hösten kommer Mittmedia att arbeta fram en strategi och en plan för framtiden. I det arbetet lär garanterat på nytt olika framtidsscenarier diskuteras, det är så det ska och måste vara.
Vi som arbetar inom mediebranschen lever i ständig förändring, utifrån hur marknaden och våra kunders medievanor förändras.
Det är inte så nattsvart som många kan tro.
Det är ett stimulerande arbete, där allt handlar om att långsiktigt säkra den lokala journalistiken – oavsett plattform.
Den lokala journalistiken i sig befinner sig inte i kris.

Publicerat av

Daniel Nordström

3 reaktioner på ”Det är skillnad på strategier och beslutsunderlag”

  1. Daniel Nordström åkte på en smäll i kväll! …har han råg i ryggen och vågar här förmedla detta? Ja då tror jag honom vad han här ovan skriver, …att han INTE är Mittmedia. Att vad och hur de som bestämmer över företagsamheten Mittmedia, verkligen tänker ..har han ingen aning om.
    Smällen i kväll var att där satt vi båda på Västmanlands teater och teaterchefen förkunnade om Västerås ”kommun”. Och vad då att det inte vore speciellt smart att göra om alla Mittmedias tidningar till gratistidningar i nuläget. -Varje verksamhet handlar om pengar in och pengar ut och det är ju bara att konstatera alla annonserna i Västerås Tidning; som borde ha varit i VLT. Gratistidning är en tidning som man inte köper och prenumererar på; vars inkomster bara betala jobbet att sälja och att bära ut tidningen. En gratistidning är -precis som Västerås Tidning- utan ambitioner att förmedla nyheter. Bara för läsvärt en liten stund. Och alltså utan särskilda kostnader för journalistik. …och varför skulle inte företagsamheten Mittmedia nöja sig med den inkomsten? Ju bättre med en styck inkomst än ingen inkomst alls. Och att AnnaKarin Lith, som har varit med och tagit fram framtiden för Mittmeda, tillät Daniel Nordström att köra Västerås stad, visar rimligen hennes ambitioner att köra journalistik.
    ..och alltså våra politiker, Teljebäck, Unell, Kallsäby, är så nöjda med den –lilla- bevakningen av politiken och de debatter som Västerås Tidning presterar.

  2. Självklart närmar sig tidningsdöden och inte så konstigt eftersom dessa
    används till att skriva desinformation och mest i propaganda syfte.

    Hur vore det med en tidning som skriver i klartext om nyheterna och inte
    vinklar dessa för att de ska passa agendan.

    Tidningen ska självklart inte ha ledare och skribenter som skriver artiklar som
    är snedvridna och döljer det sanna och istället diktar upp sin egen bild.

    ”Grävande” reportage om alla möjliga oavsett från vilket parti de kommer ifrån.
    Inte bara ha drev mot en sida när det finns mycket annat att skriva om.
    Varför inte börja gräva ordentligt i Surahammarskommunledning vs Folkets Hus?
    Finns mycket mycket intressant där!

    Varför inte jaga den aktiva västeråsaren som är med i AFA och som dessutom umgås med personer från EXPO?

    Näää! Sådant är inte så intressant för det passar inte kamrat Daniel Nordström agenda alls. Som inte helt oväntat avslutade våran möjlighet att kommenterar
    artiklarna. Ja blev lite för jobbigt när kommentarer som förklarar vad som skett
    går emot den satta agendan. Det mörkade blev inte mörkat längre!

    Nej vore trevligt med en RIKTIG tidning med riktiga och ej vinklade nyheter.

  3. Medierna överdriver, vinklar och hittar på ? Inte nöjd med hur ditt företag framställs i press och TV, Nordström ? Som vanligt är det media själv som är känsligast för granskning och som önskar en mörkläggning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *