Därför gör vi live-tv, Filip och Fredrik

Fredag 17 februari klockan 15.35
Mittmedia har i flera avsnitt varit i fokus i Filip Hammars och Fredrik Wikingssons utmärkta program Breaking News i Kanal 5.
Filip och Fredrik gillar att driva kärleksfullt med Mittmedia.
Jag tackar för gratisreklamen – och vill gärna påpeka det Filip och Fredrik missar.
Nämligen själva anledningen till att Mittmedia satsar så mycket på live-tv.
I det senaste avsnittet av Breaking News var Mittmedia uppe igen.
”Jag älskar Mittmedia”, uttalades i programmet. Det påpekades också att själva poängen med live-tv är att vara mitt i dramat. Filip och Fredrik menade att Mittmedias live-tv drar igång först när själva dramat är över.
Det är förstås inte riktigt sant, även om det inte heller är riktigt osant.
Ja, det finns tillfällen när vi har berättat först efteråt med live-tv och ja, precis som för alla andra som gör tv har vi gjort misstag.
Dessutom är det så att det går att göra sig lustig på mycket som sänds via tv om man vill klippa ihop sådana inslag.
Då går det att göra sig lustig över en hel del inslag i SVT, TV4, Filip och Fredriks Breaking News – eller Mittmedia.

Det finns nog främst två anledningar att Filip och Fredrik riktar in sig just på Mittmedia. Dels har de båda kopplingar till Mittmedias område. Filip Hammar kommer från Köping. Fredrik Wikingsson har bott i Sundsvall.
Den andra anledningen – och den är ännu viktigare – är att Mittmedia är den lokaltidningskoncern som utan tvekan satsar mest på tv – och då inte minst live-tv. Det ger också resultat.
Under 2016 ökade Mittmedia antalet startade tv-strömmar till 28,5 miljoner, vilket är en ökning med 61 procent från året dessförinnan. Vi ökade också antalet intäkter med ungefär samma procent.
Live-tv har en stor del av ökningen.
Vi sänder live från dramatiska händelser som till exempel det uppmärksammade Arboga-mordet och från mordet på Östermalmsgatan i Västerås, i men live-tv behöver inte alltid vara av breaking news-karaktär.
Live-tv är helt enkelt en viktig del av vårt vardagliga journalistiska berättande – och det är just det Filip och Fredrik missar.
De tycks tro att live-tv alltid behöver innebära bomber, action och explosioner.

Via Mittmedias två live-tv nav, ett i Falun, ett i Sundsvall, har vi drygt 50 livesändningar i veckan. Till detta ska all den live-tv som görs utan navens hjälp och den tv som görs till nyhetsinslag som inte är live adderas.
Expressen är ett annat mediehus som satsar mycket på live-tv, precis som Aftonbladet. De båda kvällstidningarna har lagt ner stora resurser – och pengar på detta.
Hittills innebär live-tv för många mediehus än så länge större kostnader än intäkter – ändå är det definitivt värt det.
Live-tv måste vara en viktig del av det journalistiska berättande – och allt tyder på att det kommer att bli ännu viktigare.

Mediebranschen är, som bekant, inne i en stor förändring.
Där måste vi hela tiden ha fokus på framtiden – och ställa om nu och inte börja fundera på att ställa om när pappersupplagorna viker ännu mer och när det är för sent.
Vår publik förväntar sig att vi ska ha live-tv och live-tv är just nu en del av vår journalistiska vardag. Det är en viktig del i vår journalistiska berättarform.
År 2020 beräknas dessutom 80 procent av all digital konsumtion handla om just video. Därför är den strategi vi har på live-tv helt rätt.

 

Så Filip och Fredrik får gärna fortsätta att driva med oss. Det känns dessutom bra när det drivs med oss med humor, värme och en gnutta kärlek.
VLT har för övrigt också svarat Filip och Fredrik i ett humoristiskt tv-inslag där vi tillåter oss att driva med oss själva.
Vi vet att live-tv är enormt viktigt nu och i framtiden.
Det tror jag att alla mediehus som gjort en noggrann analys också vet.

Publicerat av

Daniel Nordström

En reaktion på ”Därför gör vi live-tv, Filip och Fredrik”

  1. Hej Daniel !

    Jag har egentligen aldrig förstått vad det är som är så märkvärdigt med Filip & Fredrik annat än att de är mästare på att promota sig själva och breda ut sig i olika media.

    Filip Hammar har dessutom den fula (o)vanan att kommentera och anmärka på den ena eller den andra offentliga personen och dennes uppförande i olika sammanhang,förmodligen när Filip själv börjar känna sig lite bortglömd och saknar sin spegling i media….

    Min personliga åsikt om det såta paret är att de är ett par tämligen speedade personer, som har upptäckt att det tydligen är lätt att göra sig bemärkta och dessutom tjäna bra på det, bara genom att prata smörja i massmedia !

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *