Mittmedia och VK testar nytt samarbete

Tisdag 19 december klockan 15.05
Inom mediebranschen är ständig digital utveckling helt nödvändig.
Det är en avancerad utveckling som också kan vara kostsam.
Därför är samarbete en nyckel att lyckas.
Nu inleds ett nytt viktigt samarbete.
Från och med i början av december delar Mittmedia betalt digitalt innehåll med VK Media, Hall Media och Sörmlands Media, vilket innebär att alla prenumeranter på en enskild titel inom dessa koncerner totalt har tillgång till hela 40 nyhetssajter.
Nu kommer Mittmedia och VK Media i Umeå, med titlarna Västerbottens-Kuriren, Folkbladet Västerbotten och Totalt Umeå, att gå vidare med ett nytt begränsat testsamarbete som initialt innebär att VK testar kraften i Mittmedias dataplattform Soldr.
Rent konkret innebär det att VK kommer att koppla analys och innehållsflöde mot dataplattformen Soldr. Parterna har också inlett samtal om möjligt utökat tekniskt samarbete mot framtiden.
​− Vi är mycket glada att VK prövar Solds förmåga att driva produkt och affär. Samarbetet är viktigt för Mittmedias vilja att sprida sina lösningar och tillsammans med andra aktörer ta itu med framtidens problem, för att fortsätta uppfylla lokalmedias demokratiska uppdrag, säger vd Per Bowallius.

Mittmedia lanserade betallösningen Plus för drygt ett år sedan. Framgångarna har varit mycket goda och Mittmedia fick också pris för ”Årets affär” på Årets dagstidning i våras.
Här skriver jag om erfarenheterna efter det första året med Plus.
Här svarar jag också på de vanligaste frågorna om Plus.

Mittmedia och VK har även fört samtal om andra samarbeten.
Efter en utvärdering av dataplattformen Soldr har VK bestämt sig för att testa förmågan att både bygga insikt för läsaraffären och att få innehåll från Soldr.
Under de senaste månaderna har testsamarbetet inletts och pågått.
– Att på det här sättet koppla ihop två olika utvecklingsavdelningar i konkret arbete är det kanske mest utmanande man kan göra. Men med den höga kompetensen och viljan att förstå och lösa problem hos både DMU (Mittmedias utvecklingsteam) och hos VK:s utvecklare har vi kommit en bra bit på vägen. Framför allt försöker vi ha roligt bär vi jobbar ihop, säger Magnus Engström, datastrategichef i Mittmedia.

Fakta:
Under de senaste åren har Mittmedia utvecklat digitala plattformar, som tillsammans skapar lösningarna ett ekosystem för våra affärer. Plattformarna bygger i första hand värde åt MittMedia men det är också möjligt för externa parter att nyttja lösningarna.

Avslutningsvis vill jag rekommendera detta intressanta inlägg från Robin Govik, där han sammanfattar Mittmedias utvecklingsår 2017 – och hur Mittmedias imponerande utvecklare har levererat värde.

Publicerat av

Daniel Nordström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *