MittMedias nya digitala plattform del 3 – Hur vi genomför projektet

Detta är del tre i vår bloggserie om det omfattande projektet kring att byta digital publiceringsplattform. Del ett handlade om varför vi bygger om, del två om hur vi organiserat projektet och det här inlägget handlar om hur vi genomför projektet. Framför allt ska jag försöka förklara hur vi försökt kombinera effektstyrning, iterativ design och ett agilt arbetssätt, med traditionell kravställning à la vattenfall.

 

När man läser dessa blogginlägg framstår projektet som minutiöst strukturerat och även om vi haft god struktur vill jag poängtera att det är främst i retrospekt som logiska avgränsningar framträtt. Jag är den första att erkänna att vägen inte har varit spikrak och ett senare inlägg i den här serien kommer att beröra de  misstag vi gjorde och vad vi lärt oss av dem.

 


Januari – mars

Med understöd av inUse identifierade vi projektets effektmål (vad ville vi uppnå) och skapade en roadmap för var vi ville vara vid lansering av den första sajten (Q1 2014), var vi ville vara när alla tio sajter var lanserade (juni 2014) och vilka möjligheter vi ville skapa för framtida produktutveckling (fr.o.m. september 2014).

 

Leverabler från verksamheten
Leverabler från verksamheten

De fyra underprojekten samlade in verksamhetens krav. Parallellt fanns IT organiserade i tvärgående team, redo att göra systemdesign och testskott på de idéer som dök upp. I januari gjorde vi även en Proof Of Concept med Adeprimo på digital publicering via Newspilot+ Open Content+plugins skapade med Ruby on Rails vilket även blev det spår vi valde.

 

Användarnas kontexter, behov och mål
Användarnas kontexter, behov och mål

Som jag var inne på i det förra inlägget så är det inte lika lätt att samla in krav från externa användare som från den egna organisationen och för att säkerställa att vi designar för rätt användare och når våra prioriterade effektmål, har vi använt metoden effektstyrning. I MittMedia jobbar vi mycket med kontexter och i kontexterna återfinns olika användartyper med olika användningsmål (sånt de vill uppnå när de interagerar med våra digitala nyhetstjänster). Deras beteenden driver i sin tur olika effektmål. Allt detta illustreras i en gigantisk effektkarta. Även en principdesign för tre devices skapades för att märka ut var olika element bör finnas för att gynna de olika användartyperna.

 

April, maj

I en tvådagars mangling gick vi igenom effektkartan och skapade User Stories utifrån alla användningsmål och funktionskrav. Därefter gick vi igeom verksamhetens alla krav och mappade dem mot våra User Stories.

Backlog grooming
Backlog grooming

Grundinställningen var att vara hårda mot interna krav som saknade förankring hos våra användares behov. Tursamt nog var dessa i minoritet. För att få tillräckligt många parametrar på varje User Story arbetade vi med ett gigantiskt Excel-dokument där vi per User Story märkte ut vilka krav den mappade mot, liksom vilka kontexter, användare, användningsmål och effektmål. Och en himla massa fler kolumner utöver det… Det viktigaste med Excel-filen var att stämma av den mot Roadmap för att kunna göra tre olika flikar:

 

  • 1.0 – Sånt som bör vara på plats vid lansering av första sajten i Q1 2014
  • X.0 – Allt som kan vänta till efter att den första sajten laserats
  • Arkiv – Science-fiction

 

Efter att ha förankrat denna indelning med styrgruppen lyfte vi över 1.0-fliken till Jira (vårt verktyg för planering av utvecklingsinsatser) och gjorde tre beställningar till externa aktörer:

 

  • Utbyggnad av Newspilot (Infomaker)
  • Förändringar av webbannonssystemet Fusion (Adtoma)
  • Förvandling av principdesign till interaktionsdesign (inUse)

 

Juni – augusti

Tidigt i juni satte vi igång med våra utvecklingsetapper (sprintar) och de första tre sprintarna handlade främst om infrastruktur, ramverk och automatiserade tester. Nämnde jag att vi bygger det mesta från scratch? 😉

 

Designen växer fram
Designen växer fram

Efter godkänd interaktionsdesignen (gjord i Balsamiq, kan även kallas Low-fidelity prototype om man hellre vill) kunde vi successivt bygga in mer användarfunktionalitet och våra sprintdemon blev roligare att titta på. Under den iterativa processen har vi haft en stabil designtrio bestående av Fredrik Sundström (interaktionsdesigner, MittMedia), Hilding Bengtsson (AD, inUse) och Ole Munk (formguru, delansvarig i framtagandet av en gemensam printform för MittMedia). Grafisk design levererades i juli lagom till industrisemestern och började omsättas i kod under augusti månad i sprint 4-5. Nu hade även utvecklingsteamet förstärks på heltid av två grymma utvecklare: Andreas Franzén och Alexander Andersson, och en till testare vid namn Mattias Hedman. Och så Mathias Nylén förstås – en Scrum master från Cybercom på halvtid.

 

Ungefär här tänkte jag runda av det här inlägget. Under pågående höst kan man verkligen se hur den nya responsiva nyhetslösningen växer fram och det är dags att gå in på nästa del i den här serien: Del 4 – Vad vi bygger.

På återseende!

 

/Anders Härén @ahaeren  – Digital utvecklingschef, MittMedia

Publicerat av

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *