Cyklar är lika mycket trafik som bilar

Jag tycker att det är tråkigt att NA fortsätter att piska upp negativa känslor och missförstånd kring utvecklingen av trafikmiljöerna i Örebro, nu senast i en artikel om ombyggnationen av Hertig Karls Allé. Det som upprepas tillräckligt ofta blir till slut en sanning – att det är omöjligt att ta sig fram i Örebro, att det inte finns parkeringsplatser, att politikerna har som främsta mål att försvåra vardagen för bilisterna. Jag har själv haft tillgång till bil några dagar eftersom jag har varit tvungen att skjutsa barn till olika ställen i stan, och jag har inte upplevt något kaos. Men om man tror att man ska kunna glida genom stan med bilen utan att bli stående och vänta här och var, då har man nog snarare en skev bild av vad en stad är än att det är fel på Örebro. Vad menar vi när vi pratar om ”tillgänglighet”? Det är främst att kunna ta sig fram dit man ska, men inte självklart att kunna ta sig fram fort. 
 
I kommentarerna till artikeln kan man läsa att det finns folk som tror att det är Björn Sundin som ensam beslutat om t ex ombyggnaden av stadsgator och bättre cykelbanor. Så är det ju inte. För det första är det ett helt logiskt beslut i en växande stad – det skapar mer ytor till annat än biltrafik, som t ex bostäder och cykelbanor. Och en förändring som sker i nästan alla andra större städer. För det andra så står i princip alla partier i Örebro bakom beslutet eftersom de var med och beslutade om vårt Trafikprogram 2014. Där det tydlig står att kapacitetsstarka trafikslag som cykel, gång och kollektivtrafik ska PRIORITERAS. Med större andel cykling så får vi en stad som är tillgänglig för fler, mer levande, och trevligare att vistas i. Ökad cykling är smart stadsutveckling – och dit kommer vi om vi ser till att bygga ut cykelnätet i hela staden. 
 
Till sist är det så uppenbart hur (den förlegade) bilnormen fortfarande är stark. Patrik Jämtvall, företrädare för (L) säger att ”vi anser att välfärden bör prioriteras istället, och att de här gatuomläggningarna försämrar för trafiken i Örebro”. Försämrar för trafiken? I min värld är cykel lika mycket trafik som bil. Men att det blir mycket bättre för cyklisterna när vi bygger om gator som Trädgårdsgatan och Hertig Karls Allé, det är tydligen ingenting som räknas för vissa. Möjligheter att bygga fler bostäder, friskare invånare, färre olyckor och renare luft. Det är också välfärd i allra högsta grad, men kanske på lite längre sikt än nästa val. 

Publicerat av

Sara Richert

12 reaktioner på ”Cyklar är lika mycket trafik som bilar”

  1. Skönt med minskad mängd biltrafik i innerstan. Men det är väldigt svårt att få de som inte bor i innerstan att åka dit.
    Varför väljer då dessa individer att åka till Marieberg. Jo, gratis parkering och allt på ett ställe.
    Lösningen med Marieberg är ju förkastlig i miljöhänseende, tycker jag.
    Se till att citybutikerna, inklusive bortglömda norrcity, går samman och tillhandahåller P-skiva, eller liknande, för innerstan.
    Stan dör om det bara skall vara restauranger utan att det finns intressanta butiker.

  2. Heja Sara!

    Fortsätt skriv om cykling. Det är så viktigt att gång på gång klargöra att

    a) cyklister och fotgängare är också trafik
    b) om inte cyklisterna och fotgängare fanns funnes än fler bilar på gatorna….
    c) man blir friskare av att cykla och gå än att åka bil
    d) Bilister och fotgängare behöver plats – både längs med bilgator men även BREDD för att kunna mötas.
    e) självklart ska de som har svårt att gå, mängder med gods, mm kunna få ta bil

  3. Kan bara hålla med. Har verkligen tröttnat på hur NA väljer att rapportera nyheter kring förändringar i trafiken i allmänhet och i synnerhet hur dåliga alla cyklister är.

  4. Du tycker väll att biltrafiken ska försvinna helt ifrån Örebros gator så att det bara blir cyckel och gågator då är ni väl nöjda i mp??

  5. Jag kan inte förstå hur man tänker här. Befintliga bilvägar ska smalas av för att cyckelbanor och nya hus ska kunna byggas. Populationen på ytan ökar, men framkomligheten för andra fordon än cyckel minskar. Har svårt att tro att de som ska bo eller arbeta i dessa nya hus enbart kommer ta sig till och från dessa fastigheter med enbart cyckel och buss. Alltså blir det mer biltrafik på en mindre yta med köbildning och en massa tomgångskörning som konsekvens. Gällande den förlegade bilkulturen så känns det uttalande baserad på total okunskap om fordonstrafik. Vart nämns den tunga trafiken som ser till att förse Örebro med de varor vi behöver? De senaste vägombyggnationerna har i stor utsträckning försämrat framkomligheten för dessa fordon och nu ska det fortsattas på det spåret. Tyvärr kommer ni väl vakna försent när katastrofen redan är ett faktum. Gatorna räcker inte till för att svälja trafiken och några ytor att bygga ut på finns inte för där står det numera fastigheter istället. Finns det några som helst siffror på att cyckeltrafik och kollektivtrafik utnyttjas i större utsträckning efter alla dessa ombyggnationer till deras fördel? Jag märker då ingen minskning av fordonstrafik i stan, snarare tvärt om. Framtiden är inte att bygga bort vägar så man inte kan ta sig fram med bil eller lastbil. Framtiden är att hitta bättre sätt att driva dessa fordon med istället för fossila bränslen.

  6. Om man är i ung och hygglig form och inte skall färdas så långt är väl cykeln bra. Själv skaffade jag mig inte körkort och bil förrän jag var 27 år. Innan dess cyklade jag till och från jobbet i 10 år och begav mig även ut på långa semesterresor på cykeln. Men att, som man gör i många städer, försvåra det för biltrafiken är kontraproduktivt. Miljönissarna vill ju helst att vi återgår till stenåldern om de får som de vill. Den utvecklingsfientlighet och verklighetsimmunitet dessa missledda och blåögda idealister lider av, skadar vårt lands konkurrenskraft och gynnar därigenom andra länder där man fortfarande tror på en sund teknisk utveckling förutan vilken vårt välstånd snart kommer att vara blott en historisk parentes. Tala om att såga av den gren man sitter på!

  7. Är det så här politikerna skaffar sig uppfattningar om verkligheten? ”Jag har själv haft tillgång till bil några dagar eftersom jag har varit tvungen att skjutsa barn till olika ställen i stan, och jag har inte upplevt något kaos.”
    Vilken tid på dygnet har Sara skjutsat sina barn till olika ställen?
    Att det inte är kaos i trafiken håller jag med om. Kaos är ett väldigt missbrukat ord. Kaos är det i bl a Mellanöstern.
    Ungefär som att säga; Jag förstår inte hur stockholmarna kan säga att det är kaos i trafiken i Stockholm. Jag var där i somras ”några dagar”. Inte så mycket bilar, ingen snö, inga olyckor. Då är det väl aldrig det? Ungefär samma intelligenta jämförelse som Saras om trafiken i Örebro.

    1. Hej! Tro det eller ej, men jag lever faktiskt i verkligheten varje dag. Jag handlar mat, följer med barn till skolan och går till vårdcentralen precis som alla andra. Just nu har jag ingen bil, men har haft det större delen av mitt vuxna liv – både i Örebro och i Stockholm. Och jag skjutsade mina barn till och från träningar och fritids i ”rusningstid”. Så helt verklighetsfrånvänd är jag nog knappast 🙂

  8. Ju glesare man bygger, desto dyrare boende i centrum, desto fler flyttar ut, desto mer trafik blir det, desto svårare för kollektivtrafiken att knyta ihop allas resmål med gena resor, desto mer bilberoende, desto fler externa köpcentra som utarmar annan handel, desto mer behöver då även de centralt boende ha bil, desto sämre kondition och hälsa, desto mer stressreaktioner i stillastående bilköer, desto sämre humör mot barnen man skjutsar, desto svårare för barn att ta sig dit de vill på egen hand, när de själva har lust, desto farligare, mera komplex trafik och fler barriärer för dem att röra sig i och desto mer miljöbelastning för alla.

    Visst finns det positiva saker med bilen. Men glöm inte den andra vågskålen! Den finns också, och den är inte betydelselös, varken för bilisterna själva eller för dem som inte har eller vill ha bil.

    Det finns städer i Europa som kan vara riktiga ögonöppnare för alla vågmästare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *