En nostalgisk känsla – kommer Somali Airlines att återupprättas?

Turkish airlines flyger sedan några år reguljärtrafik till Mogadishus flygplats. Men nu finns tankar om att återlansera det somaliska flygbolaget Somali airlines. (AP Photo)

Försök vara balanserad i nyhetsrapportering om Somalia om du kan! För det kommer onekligen en hel del dåliga nyheter. Bara för att nämna ett par exempel: Den kvinnliga polisofficeren Siraad Salaad mördades när hon var på väg hem från jobbet här om dagen. Misstankarna riktas mot terrororganisationen Al-Shabaab. En annan nedslående nyhet är att tv-journalisten Mohamed Ibrahim Gabow mördades i ett sprängattentat.

Men samtidigt pågår försöken att bygga upp landet på nytt efter årtionden av statskollaps och inbördeskrig. I just Somalia kan vi tala om att det som hände i början av 90-talet var en ”systemkollaps”. Men i det perspektivet blir också talet om en ”systemkollaps” i Sverige löjligt.

Och frågan var: Är det möjligt att återupprätta ett nationellt flygbolag?

Ett av exemplen på försöken att bygga upp landet är att landets transportminister Mohamed Abdullahi Salad kallade till ett möte med personer som tidigare var knutna till Somali Airlines. Och frågan var: Är det möjligt att återupprätta ett nationellt flygbolag?

Och här kommer jag till min egen nostalgitripp. Jag har faktiskt flugit med Somali airlines några gånger, både på resor till Somalia med somaliskt inrikesflyg.

Somali airlines grundades 1964 som ett samägt bolag med den somaliska staten och det italienska flygbolaget Alitalia som delägare. Senare tog den somaliska staten över hela. De första flygplanen var amerikanska DC 3:or som skänktes till Somalia av den amerikanska staten. Och dessa flygplan var kvar i tjänst ända till slutet av 70-talet. Men Somali airlines köpte också långdistansflygplan av typen Boeing 707 och Boeing 720. I slutet av 80-talet köptes också en Airbus A310-300.

Men det finns uppenbarligen en marknad för flygtrafik i och till Somalia. Turkish airlines flyger sedan flera år till Mogadishu (tillhör för övrigt samma allians som SAS).

Inbördeskriget och systemkollapsen 1991 ledde till att verksamheten upphörde. Men det finns uppenbarligen en marknad för flygtrafik i och till Somalia. Turkish airlines flyger sedan flera år till Mogadishu (tillhör för övrigt samma allians som SAS). Privata bolag som Daallo Airlines, Jubba Airways och African Express flyger till Somalia.

Så frågan är: Finns det en marknad för ett nytt och statligt somaliskt flygbolag? Den ”offentliga sektorn” i Somalia motsvarar ett par procent av BNP och det finns knappast några pengar att pumpa in i ett nytt flygprojekt. Men samtidigt: Med en stor somalisk diaspora i Europa, borde det finnas en marknad för flygningar direkt från en eller flera europeiska städer till Somalia.

Men ett återupprättande av Somali Airlines skulle bli en viktig markering att Somalia är på väg mot en normalisering.

Att Somalia-nördar som jag själv blickar tillbaka på flygningar med Somali Airlines i  forna tider räcker naturligtvis inte som grund för ett dyrt och kanske också riskabelt flygprojekt. Men ett återupprättande av Somali Airlines skulle bli en viktig markering att Somalia är på väg mot en normalisering.

 

Publicerat av

Lars Ströman

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *