Somalias ekonomi: Från kamelmarknad till mobiltelefoner och flyg

Kameler i Puntland i nordöstra Somalia. (AP Photo/Ben Curtis)

När jag ska bildsätta den här bloggen möts jag av ett bekymmer. Nästan alla bilder jag hittar om Somalia på ”vanliga” människor handlar om svält eller något bombdåd. I och för sig är det en del av Somalia. Men nu ska jag försöka skriva om Somalias ekonomi, med anledning av några aktuella händelser. Och då är bilderna i nyhetsbyråernas arkiv helt snedvridna.

Nåja, till att börja med: Den somaliska regeringen antog den 30 oktober en budget för 2019. Den är på tre miljarder kronor. Jämfört med en svensk statsbudget är den alltså löjligt liten. Men det är en ökning med 585 miljoner kronor, jämfört med förra året. Det är en ökning med nästan 20 procent.

Det är första gången sedan den somaliska statens sammanbrott 1991, som Världsbanken har beviljat ett lån.

En stor del av intäkterna kommer från hamnar och flygtrafiken över Somalia. Den somaliska regeringen har, trots hårt motstånd, infört en del skatter. Ett tecken på framsteg är att Världsbanken i september beslöt att bevilja drygt 700 miljoner kronor till Somalia. Det är första gången sedan den somaliska statens sammanbrott 1991, som Världsbanken har gjort något sådant. Ett villkor var just att den somaliska staten skulle öka sina egna skatteintäkter. Det börjar nu växa fram en medelklass i Somalia som gott kan betala några kronor extra för fikat, för hotellrummet eller för maten på restaurangen.

I oktober beslöt EU att bevilja ett budgetstöd till Somalia på drygt en miljard kronor. Också det en indikation på framsteg när det gäller ekonomiska reformer i Somalia.

Tillväxten måste bli högre än så om fattigdomen i landet ska kunna pressas tillbaka.

Världsbanken räknar med en ekonomisk tillväxt i Somalia på mellan tre och fyra procent under de kommande åren. Det är bättre än de gångna åren, men det räcker inte. Tillväxten måste bli högre än så om fattigdomen i landet ska kunna pressas tillbaka.

Somalia har klarat de gångna årens torka bättre än vad många hade trott. Men exporten av levande djur har minskat från 5,3 miljoner djur år 2015 till 1,3 miljoner år 2017. Det är en minskning med 75 procent. Och exporten av boskap står för 70 procent av exportintäkterna.

70 procent av den vuxna befolkningen i Somalia använder mobila pengar regelbundet.

Kameler och boskap är ju sådant som vi brukar förknippa med fattiga länders ekonomier. Men Somalia är också, enligt Världsbanken, en av de mest aktiva marknaderna för mobila pengar. 70 procent av den vuxna befolkningen i Somalia använder mobila pengar regelbundet. Världsbanken konstaterar att det finns en stor potential i denna marknad. Men då krävs bättre spelregler och konsumentskydd.

För övrigt är både Ethiopian airlines och Turkish airlines medlemmar i samma allians som skandinaviska SAS, alltså Star Alliance.

Ytterligare ett tecken på en normalisering av Somalia är att det stora etiopiska flygbolaget Ethiopian airlines är på väg att återuppta de reguljära flygningarna mellan Addis Abeba och Mogadishu. Sedan tidigare flyger Turkish Airlines till Mogadishu. För övrigt är både Ethiopian airlines och Turkish airlines medlemmar i samma allians som skandinaviska SAS, alltså Star Alliance.

Ethiopian Airlines börjar flyga på Somalia igen.  (AP Photo/Elias Asmare)

 

 

 

 

 

 

Publicerat av

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *