Piratverksamheten som få talar om: De illegala fiskefartygen utanför Somalias kust

En somalisk fiskare bär iland en svärdfisk. Men det somaliska fisket störs i hög grad av utländska fiskare som olovligt verkar somaliska vatten.  (AP Photo/Nasteex Faarax)

Somalia har Afrikas längsta kust, 333 mil lång. Somalias ekonomiska zon i Indiska oceanen är större än landytan. Här finns det enorma tillgångar i form av fiskrika vatten.

Men i rimlighetens namn borde vi också benämna det illegala fisket som piratverksamhet. Det är stöld av tillgångar som rätteligen borde tillhöra Somalia.

Och redan på årets första månad publicerades en riktigt bra översikt av läget för det somaliska fisket. Här ges också en balanserad förklaring piratverksamheten utmed den somaliska kusten. Visst var det pirater som uppbringade utländska handelsfartyg och tog besättningar som gisslan. Men i rimlighetens namn borde vi också benämna det illegala fisket som piratverksamhet. Det är stöld av tillgångar som rätteligen borde tillhöra Somalia.

Vi kan prata om flera stadier i det somaliska kustfiskets historia:

1. Inbördeskriget efter 1991. Den somaliska statsapparaten föll samman. Det gav ett gyllene tillfälle för piratfiske utanför den somaliska kusten.

2. Motreaktion. På olika sätt försökte somaliska grupperingar motverka piratfisket.

3. Krigsherrar och gangsterledare utvecklade sin affärsidé att uppbringa utländska handelsfartyg. Utåt försökte de framställa sig som försvarare av det somaliska fisket. Piraterna försökte dessutom se ut som fiskare när de gav sig ut. Olyckligtvis innebar detta att kustfiskare och pirater förväxlades.

4. Omvärldens motreaktion mot de pirater som uppbringade handelsfartyg. Internationella militärfartyg, bland annat från Sverige, gav sig i väg till Indiska Oceanen för att försvara handelssjöfarten. Men de missade att försvara det somaliska fisket.

5. Nu har vi åter igen ett läge där Somalia plågas av illegalt utländskt fiske. Det är en politiskt livsfarlig situation. Somaliska kustfiskare märker att de faktiskt blir bestulna. Och medan världssamfundet agerade med stor kraft för att försvara handelsflottan, så är viljan inte lika stor att försvara det somaliska kustfisket.

Nu ska vi inte beskriva allt i nattsvart. SVT visade i november ett reportage om hur Somaliland (som förklarade sig självständigt 1991, men inte har erkänts av omvärlden) skapar en modell för hållbart fiske med hjälp av en svensk affärsman.

Det pågår också ett arbete för att bygga upp en somalisk kustbevakning, med utländskt bistånd.

Fartygen ska hålla sig på minst 24 kilometers avstånd från den somaliska kusten,

2018 gav Somalia licens åt ett antal kinesiska fiskebåtar för att fiska i de somaliska vattnen. Jag är själv misstänksam mot just Kina, men av den nämnda rapporten att döma fungerar tydligen licenserna som det är tänkt. Fartygen ska hålla sig på minst 24 kilometers avstånd från den somaliska kusten, just för att reservera de kustnära vattnen till somaliska fiskare. De ska informera somaliska myndigheter om sina rörelser och det ska finnas utrustning ombord för att deras rörelser ska kunna följas.

Samtidigt så uppges piratfiske förekomma från exempelvis Egypten och Grekland.

Men det är också gangsterverksamhet att hota ett helt lands inkomster …

Så det borde vara en högt prioriterad fråga att hjälpa Somalia att få kontroll över sina fiskevatten. Att kapa ett handelsfartyg och hota dess besättning är naturligtvis gangsterverksamhet som måste stoppas. Men det är också gangsterverksamhet att hota ett helt lands inkomster – vilket bland annat kan leda till att människor svälter och dör.

Sverige var faktiskt med och byggde upp en infrastruktur för fiske i Somalia under slutet av 70- och början av 80-talet. Bland annat byggdes en båtfabrik av ett svenskt företag, visserligen med mindre lyckat resultat.

Men vill vi bygga säkerhet i Somalia, så får inte glömma borta fisket.

Publicerat av

Lars Ströman

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *