Konst av Börje Sandelin ställs ut i Sjöängen

Vernissage för Börje Sandelin-utställning  blir det på lördag  i  Konsthallen på Sjöängen . Sandelin arbetade med olika tekniker och skapade bland annat porträtt, figurkompositioner, interiörer, landskap och stadsbilder.

I konsthallen visas även en 15 minuter lång film om Börje Sandelin, producerad av Alf Fransson

Utställningen hängs av Norra Vätterns bild- och formkonstnärer och vernissagen arrangeras av Norra Vätterbygdens konst- och kulturförening.

Utställningen är ett samarbete mellan Askersunds kommuns scenkonstavdelning och Kultur och aktivitet samt privatpersoner som lånat ut konst, filmaren Alf Fransson och ovan angivna föreningar.

Börje Sandelin-utställningen pågår till och med den 9 februari.

Sandelin är en stor konstnär från Askersund som kommit lite i skymundan. Han hade en annan stor Askersundskonstnär ,Folke Dahlberg , som vän och mentor. Sandelin var född i Österplana, Götene kommun, 1926. Han blev bara 44 år gammal. Sandelin avled i Stockholm 1970.  Han var son till civilingenjör Gustav Erland Sandelin och Ruth Sandberg..

Sandelin växte upp i Hällekis och senare i Askersund. Konstutbildningen skede vid Konstfackskolan, Skölds målarskola, och vid Konsthögskolan, bland annat med Sven X:et Erixson som lärare. Han var gift i första äktenskapet med konstnären Eva Margareta Gehlin och i andra äktenskapet med läraren Signe Ingeborg Nilsson. Uppväxten var strulig med problem i skolgång på flera skolor. I Askersund kom han i kontakt med konstnären Folke Dahlberg, vilket ledde in honom på konstnärsbanan. Sandelin insjuknande i tbc vid en studieresa till Paris 1949, och han vårdades därefter periodvis på sanatorier. Han debuterade 1951 på Lilla Galleriet i Stockholm, där han ställde ut grafiska verk, merparten torrnålsgravyrer.

Sandelin  och Dahlberg

Själv har jag aldrig pratat med Sandelin eller Dahlberg, men jag har sett de båda många gånger på stan. När det gäller Sandelin minns jag att en urmakare i Askersund, som också framkallade bilder, gjorde sitt livs misstag när det gällde konstnären.  Sandelin ville framkalla bilder i utbyte mot konstverk, men urmakaren tackade nej.  När sedan Sandelin blev känd och hans verk  började kosta pengar  ångrade sig urmakaren bittert.  Kontentan av det är att man alltid ska vara snäll mot konstnärer. Inget vet något om en konstnärs framtid och vad som kan bli populärt.

Jag har  träffat Sandlins  son, Olle.  Han var i Askersund i samband med en konstutställning av pappans verk.  Ansvarig för Sandelins verk var Astley Nyhlén, ägare till  Galleri Uttersberg. Astley åkte gärna till Askersund. Han hade spelade bandy  ett år i Askersunds allsvenska bandylag och kände många

I en liten grå stuga väster om Askersund vid namn ”Lägret” höll ofta Sandelin till. Stugan hade också varit hemvist för konstnärerna Dahlberg och teckningslärare Kurt Grönvall. I mitten på 50-talet började stugan från slutet av 1700-talet förfalla. Ansvariga för hembygdsföreningen i Askersund hade planer på att flytta stugan till Hembygdsgården, men det blev för komplicerat  och kostsamt.

När  Folke Dahlberg omkom vid en drunkningsolycka i Vättern 1966, tog Sandelin det mycket hårt. Han fick beskedet i en lappkåta norr om Kiruna efter en fjällvandring. Sandelin hade svårt att skriva ett vänporträtt. Men han försökte ändå. Han tyckte att Dahlberg stod hon allt för nära. Det var ungefär som att skriva om en far eller bror.  Enligt Sandelin var Dahlberg hans enda verkliga vän.

”Dahlberg blev den förste konstnär jag träffade och talde ensam med. Vi bodde i Askersund. Jag slutade realskolan mitt i terminen för att istället gå i hans lära. Det var höst, Folke var nygift, för vintern hade han lämnat ön, för ett nyinrett hem i staden. Lägenheten som låg vid sidan av en damfrisering (Stora Bergsgatan) hade tre rum och kök och var mycket spartanskt möblerad. Ateljéinteriören var ett staffli, och ett skrivbord. Inget mer. Vi gjorde ibland långa promenader i Askersunds utkanter under ivriga samtal, har Sandelin, berättat.

Lektionerna som Dahlberg höll pågick varje dag mellan tolv och fyra.

”Det kändes hela tiden som om Folke höll mig hårt i handen”, har Sandlin, sagt.

Efter en del trassligheter beslutade sig Dahlberg för att pröva på ett enstöringsliv och byggde sig ateljén ute på Stora Röknen.

”Jag hade Folke som förebild och skaffade mig snart ett liknande hus fast beläget i mörkaste skogen (Lägret). Vi hälsade på varandra då och då, och jag kände mej fortfarande som hans elev”.

Sandelin och Dahlberg fortsatte att träffas ett par gånger om året. Ofta ägde mötena rum på stadens hotell

Sista gången Sandelin och Dahlberg träffades var i slutet av juli 1966. Sandelin hälsade på i hans sista sommarhus i Granvik. Båda var på det klara med att någon skulle få skriva den andres dödsruna.

”Vi såg på varandra i ögonen, och så skrattade vi båda två. Sen gick vi ut den vackra sommaren till Bölets ängar”, har Sandelin, berättat.

Börje Sandelin på Norra Bergen

En del uppgifter om Sandelin är hämtade i Svenskt biografiskt lexikon. Andra uppgifter har själv hörts berättats.

 

 

 

 

 

 

Publicerat av

Ove Danielsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *