”Pecka” Johansson: ”Över förväntan”


Den nya och moderna Sporthallen erbjuder en helt ny upplevelse för åskådarna.

Tre hemmamatcher är avklarade. I kväll kommer den fjärde för Jämtland Basket -då Nässjö gästar. Förhoppningsvis med över 1 000 åskådare på plats. 

Jämtland snittar 1 166 åskådare just nu (tredje bästa i Basketligan herr) – en siffra som klubbdirektör Peter Johansson är nöjd med.

– Ja, det måste jag säga. Det är ju inte optimalt att spela fredag-tisdag-fredag eftersom det finns annat i livet än basket, säger ”Pecka” och tillägger att klubben framförallt siktar på att locka yngre åskådare till matcherna.

Det är också en anledning till varför det nya matcharrangemanget ser ut som det gör. Mycket musik, tävlingar och underhållning. Matcherna är helt enkelt fyllda av händelser.

– Vi har haft en väldigt kort förberedelsetid och har inte kommit ikapp med allt som vi vill göra med det tekniska i Nya Sporthallen, men redan nu är det tillräckligt bra. Resultatet så här långt är över förväntan. Vi är jättenöjda. Nu ska vi försöker att fylla  på och satsa på att fler människor ska hitta till hallen, menar ”Pecka”.

Ett publiksnitt på nästan 1200 åskådare värmer gott i klubbkassan.

– Totalt sett har allt varit klart bättre än vad vi hade hoppats på. Det finns en enorm potential i själva matcharrangemangen, med alla nya möjligheter.

Johansson nämner bland annat den interaktiva kamera som Jämtland förfogar över och som gör att man kan svepa över publikhavet under matcherna. Bilderna kablas direkt ut via de stora bildskärmarna på kortsidorna. Det är en liten detalj som lyfter arrangemanget över genomsnittet.

– Interaktiva kameror är inte så vanliga i svensk idrott. Vad jag vet är det nästan bara SHL-klubbarna som förfogar över sådana.

Nästa projekt blir att fylla Nya Sporthallen med de nya LED-skärmar som ska anlända i dagarna. Det är den nya typen av rullande reklamskyltar som många klubbar satsar på.

– De finns redan hos flera basketklubbar. Luleå, Borås, Södertälje, Umeå och Norrköping.

Jämtland och Östersund har köpt totalt 34 meter skärm som ska placeras längs spelplanen. En lokal leverantör är närmaste kontaktperson, även om skyltarna är tillverkade och fraktade från Asien.

Publicerat av

Hans Andersson