Bakom Before Basket – gäst hos BKV

Idekläckare och utvecklingsintresserad – och mannen bakom Before Basket; här är Mikael Bernervall. FOTO: EVA AXSTÅL

Han är mannen bakom succén Before Basket. I dag var han gäst på BKV-lunchen i Östersund.

Mikael Bernervall, 54 år, med ett förflutet i vackra Lit, men numera östersundsbo.

”Bernis”, som han kallas i den inre kretsen, berättade historien om Before Basket, men också om sina tankar inför framtiden och utvecklingen av konceptet.

Just ord som ”utveckling” och ”framtid” är något som präglar Mikael Bernervall. Både som styrelseledamot i Jämtland Basket och i sitt civila jobb som personlig utvecklingscoach gentemot företag.

På så sätt är Bernervall perfekt att ha i en styrelse. Hans driv att förbättra, att våga testa nya idéer och att tänka i ett framåtskridande perspektiv, är idealiska egenskaper för att flytta fram positionerna. Att han dessutom äger en grundlig kunskap om sport på olika nivåer är förstås också en viktig faktor i hans styrelseuppdrag.

– Jag är väldigt taktisk och gillar att bygga från grunden, förklarade han.

Idén med jultomtemössor till publiken i julmatchen mot Södertälje kom till exempel från Mikael Bernervall.

– Det var en dröm som jag hade och den gick i lås när jag testade idén hos Hallströms verkstäder (som var huvudsponsor den dagen). De köpte in 1 700 mössor och nästan alla gick åt, menar han.

Berätta om Before Basket?

Det var en idé som jag hade och som jag provade hos ”Pecka” 2008. Men jag ville göra det på mitt sätt, ensam, förklarar han.

Jämtlands klubbdirektör köpte iden och det hela blev en riktig lyckträff.

Before Basket (som är ett arrangemang riktat till åskådarna inför matchen, med intervjuer och social samvaro) började i liten skala. Bara 19 gäster första gången och lokalen var ett litet sidoutrymme på gamla restaurangen Plaza.

Utvecklingen (!) gick dock successivt framåt och när man flyttade över till nya Sporthallen och dess restaurang, var succén ett faktum.

Plötsligt började det att talas om Before Basket i vida kretsar. Det var inte bara den intressanta intervjun med Torbjörn Gehrke och andra Jämtlandsaktörer som lockade. BB blev en träffpunkt, ett forum att mötas, ta en fika eller äta en bit mat och umgås.

Det formligen vällde in åskådare till Before Basket. Restaurangen blev nästan för liten.

– Vi har 327 platser just nu, men kan utöka med cirka 100 till om det behövs, berättar Bernervall.

Om jag känner dig rätt tänker du förstås mycket på hur Jämtland Basket och Before Basket ta nästa steg – eller hur?

– Ja.Nästa steg för mig är att det är slutsålt i hallen redan vid förköp och att vi fortsätter att öka antalet gäster i Before Basket. Sportsligt måste vi förstås ha visioner. Semifinal är en självklarhet och sedan behöver vi tänka framåt i allt det vi gör, menar Mikael, vars idé om att samla in julklappar till behövande barn också blev en succé.

Med en julgran i ena hörnet av Sporthallen och tomteluvor på åskådarna, samlade man in över 300 julklappar i samband med hemmamatchen mot Södertälje.

Ett fantastiskt initiativ som visar att ovanliga, men hjärtevärmande idéer för att hjälpa människor – samt rätt tajming, är en kombination som ofta slår.

Publicerat av

Hans Andersson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *