Studiosuccen – med något extra

Per Dahlström, Mikael Bernervall och ”Pecka” Johansson i en tidigare studiosändning.

Vi lever helt klart i nya tider.

Istället för ett telefonsamtal eller ett digitalt pressmeddelande är det nu en TV-studio som gäller för att kommunicera ut basketnyheter.

Åtminstone för Jämtland Basket.

Klubben har sjösatt en splitter nya satsning för att informera och nå ut till sin publik. Syftet är främst att presentera nyheter i sitt nya truppbygge, men på köpet får vi också senaste nytt från både SBL och Jämtland Basket.

Ja, vi får också intressant sidoinformation. Som till exempel i går, då chefsscout Bo Wagenius var inbjuden studiogäst. Han berättade om sitt jobb med att kartlägga, scouta, kategorisera och hålla kontakt med utländska spelare och framförallt med deras agenter.

Huvudfokus i snacket var spelare från USA, inte minst unga och nyutexaminerade collegespelare.

– Varje år går det ut 5 000 spelare från amerikanska college. 4 500 av dessa får kanske inget jobb efter skolan och har kanske därför spelat sin sista basketmatch, menade Wagenius och avslöjade därmed hur tuff verkligheten är för många unga spelare med proffsdrömmar.

Bo Wagenius berättade mycket mer. Till exempel att i Jämtlands filosofi finns några väsentliga ramar. Till exempel att in i det längsta försöka hitta spelare som både är kompetenta och kan sköta sig utanför planen.

Det sistnämnda, menade Wagenius, är extra viktigt i en sån liten stad som Östersund. Anledningen är att i Jämtland är en utländsk spelare alltid i ”skyltfönstret”.

Hur som helst: vi fick se och höra ännu ett givande och välmatat studioprogram. Jämtland Baskets kraftsamling på en regelbunden livestudio känns verkligen som mitt i prick.

Det är dessutom inte bara ”hellre än bra”. Per Dahlström, Mikael Bernervall och de övriga gör det på ett övertygande och proffsigt sätt.

Att samla all information, alla nyheter, under ett tak, varje vecka, och dessutom få kommentarer från headcoachen själv är helt enkelt lysande. Ja, att få höra senaste nytt från Adnan Chuk och hur han resonerar, är bara det värt allting.

”Älgarna”, med Nils Johansson och övrig stab, har hittat ett sätt att nå ut till allmänheten som verkar gå hem. Vi har sett det på hemmamatcherna från hösten 2016, där klubben har byggt ett program som ger något mer än själva matchen.

Numera är det inte bara jättesuccén med Before Basket. Det är så mycket mer. Festliga idéer under själva matcharrangemangen, populära Bruce the Moose som charmar ung som gammal, BKV (som dock inte är klubbens ide) och alla aktiviteter på sociala medier skapar tillsammans ett nät av interaktioner med folket.

Det håller ”grytan kokande” och snacket vid liv, även under lågsäsong.

Nu är det bara sex dagar kvar till nästa studioprogram. Vad ska avslöjas där?

En tredjecoach (Wiktor Buszka)?

Ett nyförvärv?

Presentationen av Jämtlands team manager (som väl bara måste bli Sune Pettersson)?

Vad är väl ”råg i ryggen” jämfört med en älg på bröstet? Sune Pettersson beundrar sitt klubbmärke.

Publicerat av

Hans Andersson