Det är dags för en ny tidning i Östersund

I onsdags började planeringen för Östersunds nygamla gratistidning: 100 procent Östersund som veckotidning. I november kommer första numret. Tidningen ska bli en inspirationskälla, för alla som vill veta vad som är på gång i Östersund.
Men varför starta en veckotidning som är gratis samtidigt som vi vill att fler ska prenumerera på pappers-ÖP och planerar att ta betalt för en del av nyheterna på op.se?
Ja, det kan man förstås undra över?
Så här ligger det till – förklaringen börjar ganska många år bakåt i tiden.
I mitten av 1990-talet hade de allra flesta hushåll i Jämtland antingen ÖP eller LT hem i brevlådan, många prenumererade på båda. Att läsa tidningen på morgonen var en vana.
Nu skaffar sig fler vanan att börja dagen med att greppa mobilnallen, logga in på Facebook eller surfa runt. Vid åttatiden på morgonen är trafiken på op.se som allra störst. Samtidigt som ett stort antal läsare ändå helst vill ha sin papperstidning till morgonkaffet. Alltså två tydligt motsatta intressen hos er läsare (ja kanske bäst att säga att jag vet att det inte funkar överallt ute i länet där ÖP kommer senare på dagen).
Viljan att uppdatera sig på vad som hänt direkt på morgonen är stark, trenden att tidningsläsandet då går ner är minst lika stark.
Morgonvanorna är bara ett exempel på hur medieanvändandet ändrats. Istället för att vara hänvisad till en papperstidning som kommer en gång om dagen söker vi själva upp nyheter när vi vill och på det sätt som passar bäst för stunden.
Det här är egentligen självklarheter med den snabba utvecklingen av mobiler, läsplattor och trådlösa nätet, men den innebär också att ni läsare håller på att ta makten över publiceringskanalerna genom att hela tiden välja den som känns mest lämplig.
Det betyder att vi på ÖP båda behöver förbättra nuvarande tidningar, sajter och appar samt starta nya kanaler om vi vill fortsätta nå så många som möjligt. Så nu när även intresset för gratistidningar växer både bland läsare och annonsörer tycker vi det är dags för veckotidningen 100 procent Östersund. Jag tror många kommer att tycka den blir ett positivt tillskott till medieutbudet, som komplement till de gamla vanliga tidningarna och allt annat. Men det handlar också om en växande marknad. Gratistidningar dras just nu igång i många städer. Eftersom de betalas med annonser vill vi vara först innan någon annan tar upp konkurrensen.
Att tidningen blir gratis för läsarna ser vi bara som en fördel. Framöver kommer det säkert dyka upp ännu fler nyhetskanaler, digitala eller tryckta på papper. En del kostar pengar men är förhoppningsvis prisvärda med ett mycket bra innehåll. Andra kommer vara enklare och gratis.

Publicerat av

Hans Lindeberg

Hans Lindeberg

Publicerat av: Hans Lindeberg Chefredaktör Östersunds-Posten

2 reaktioner till “Det är dags för en ny tidning i Östersund”

  1. Spännande att se nya tag på den fronten och ser fram mot första numret. Fast den tidning ni tar över och ger en nystart var ju också gratis och finansierades med annonspengar. Har ofta haft förra tidningen och andra framför mig för att slutligen lägga den på ”att-läsa-senare-högen” tillsammans med mycket annat där den sedan tyvärr oftast blev liggandes oläst och slutligen hamnade i pappersinsamlingen pga. info-floden vi ständigt översköljs nu. Vad blir skillnaden nu, som får folk att verkligen läsa den och så så att även annonsörerna får valuta för pengarna?

    1. Största skillnaden är att tidningen kommer
      ut en gång i veckan. Det blir lättare att ge
      aktuella tips om vad som händer i stan.
      En stor del av innehållet komme handla om
      Vad som är på gång, genom, artiklar, nyheter och krönikor om allt från loppisar, sport, mat till kulturutbud och anda evenemang/Hans Lindeberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *