ÖP har en plan…

När slog du upp en telefonkatalog senast? Eller satte in film i kameran? Idag när vi pratade om den digitala omställningen inom media på redaktionen berättade jag om en kompis som jobbade på kameratillverkaren Hasselblad. Företaget hade tidigt utvecklat en digital kamera men ledningen vågade inte satsa.

Resultatet blev att de snabbt försvann från marknaden, för att nu sakta men säkert vara på väg tillbaka. Telefonkatalogen tror jag aldrig kommer att återuppstå i någon större upplaga.

Däremot består  ÖP som papperstidning många år framöver. Säkert med ny form och nytt innehåll, papperstidningar behöver ju fräschas upp med jämna mellanrum, men du kommer att känna igen Östersunds Posten som din lokaltidning.

Idag har det snackats en del om oss och tidningskoncernen Mittmedia som ÖP är en del av i andra medier. Det beror på att vi har presenterat en plan för hur vi ska försöka klara omställningen som medierna står inför.

Logiken bakom omställningen är enkel. Antal prenumeranter minskar medan nyhetsläsandet på op.se, i mobilen och på läsplattor växer så det knakar. Men därmed inte sagt att det är en lätt strukturomvandling som tidningsbranschen står inför. Färre antal tidningsköpare betyder mindre pengar in, vilket leder till att kostnaderna  måste ner. Samtidigt som nya nyhetskanaler behöver utvecklas. Alla vet att produktutveckling kräver tid och pengar.

Därför är det viktigt att ta betalt även på nätet. Jag hoppas och tror att du som vant dig vid att ofta använda op.se också är beredd att betala för servicen.

Om vi samtidigt lovar att jobba hårt för att göra ÖP:s digitala kanaler ännu bättre, med mer webb-TV, fler artiklar, bilder, chattar och mer läsning i Ipaden, för att ta några exempel. Visst borde bra lokal journalistik vara värd en slant…kan man tycka.

Men om den betalningsviljan finns hos tillräckligt många är svårt att veta i förväg. Under 2013 kommer vi i alla fall testa någon form av digital prenumeration. Jag hoppas du hakar på.

En sak till vet jag. ÖP och Mittmedia kommer inte göra som Hasselblad. Vi har bestämt oss hänga med i den digitala utvecklingen och samtidigt  fortsätta göra bra papperstidningar.

Kanske låter som ett indiskt reptrick med tanke på att färre betalar för tidningen. Men planen handlar om just precis detta: att använda våra resurser så smart att ÖP även i framtiden kan ge dig de bästa lokala nyheterna – och annonsplatserna – fast då i olika kanaler där du kan välja de du tycker passar dina behov bäst.

 

Publicerat av

Hans Lindeberg

Hans Lindeberg

Publicerat av: Hans Lindeberg Chefredaktör Östersunds-Posten

5 reaktioner till “ÖP har en plan…”

  1. Jag tycker nog att ÖP behöver rycka upp sig lite i både innehåll och korrekturläsning.
    Jag flyttade hem till Östersund för snart 2 år sen och började prenumerera på ÖP. Det är dock många gånger jag undrat om det inte är dags att säga upp tidningen då den är tunn, dålig journalistik och korrekturläsningen verkar vara obefintlig vissa dagar.
    Tex i morse när tidningen kom så läste jag artikeln om värmestugan. Där framstod det som att man inte visste hur det skulle bli med den, men redan 15:30 i går hörde jag på radio Jämtland att det var klart att Pingstkyrkan skulle ta över värmestugans aktivitet. Det borde man väl ha hunnit fixa till?

  2. Tidningsmedias problem är väl beskrivet, trenden mot mindre papper och mera webb kommer att fortsätta. Skall nu ÖP testa någon form av betalning för webb-besöken är det av vikt att man inte går ut med för hög prisnivå, utan inledningsvis satsar på att försöka få volym/många webb-abonenter. Sedan kan man utvärdera, vidareutveckla och gå vidare.

    Vet inte om Aftonbladet har tjänat något vidare på sitt webb-baserade plus-abonemang, men har i vart fall noterat att Expressen hittills inte hängt på.

    Givetvis förstår envar att ett redaktionslett journalistiskt arbete i organiserad form måste ha sina intäkter, och betala sig, men knäckfrågan är nog snarast formen för betalning, och givetvis prissättningen. Det är viktigt att man inte skrämmer bort kunderna med för högt pris innan man fått vanemässiga abonnenter. Konkurrensvilkoren på internet skiljer sig betydligt från traditionell tidningsutgivning. Allt går så mycket snabbare. Det gäller att vara innovativ och söka sig fram, försöka se på dem som gått före och lyckats, och inte klampa på i storstövlarna. Det kräver en viss fingertoppskänsla.

  3. Detta med ÖP Tidningen eller ej, är för mig en kostnadsfråga. Fick välja mellan tidningen och datorn. Tog datorn. God jul alla.

  4. Var det 10 år sedan Sundsvalls tidning försökte ta betalt av sina läsare på webben. Försöket blev ett skämt och ST blev i princip utskrattade av samtliga inom mediasverige.
    Problemet idag är nog inte att det skulle kosta att ha en webbprenumeration utan problemet ligger snarare i hur och för vad ÖP väljer att ta betalt.
    Det får inte vara för krångligt att betala och samtidigt måste man kunna använda samma webbabonnemang på både jobbet, hemma och i sin android telefon.
    Fungerar inte detta så blir det nog som för ST.

  5. Jag har slopat papperstidningar för länge sedan och läser olika tidningar på nätet samt följer nyheter i olika media. Jag är villig att betala för en digital tjänst om kostnaden är den ”rätta”. Men som dagens ÖP ser ut på nätet skulle jag inte betala ett öre för. Om ÖP skall ta betalt för den digitala tidningen så har dom, ni mycket arbete med att förbättra journalistik, bildkvalité, filmkvalité och layout.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *