Betydelsen av trappsteg

20121211-134417.jpg

Trappor, tusentals trappsteg. Av sten. Uthuggna för hand och lagda efter varandra i en oändlig rad. Brant uppför och nerför.
Vi försöker uppskatta hur många trappsteg vi tar under tio dagars vandring till Annapurna Base Camp på 4130 meters höjd över havet i Himalaya. Räkneoperationen visar sig omöjlig.
En dag klättrar leden drygt 1000 höjdmeter, uppförsbacken sägs bestå av 3600 trappsteg.
Himalayas trappor, steg nötta av oräkneligt antal fötter. Infrastruktur hemma handlar om motorvägsbyggen. Här bärs allt på ryggen. Trapporna är livsnerven.
Femte dagen lämnar vi byn Chomrong. 600 meter brant nedåt, över en fors i botten av dalen och därefter stigning. Vi ser leden högt upp på andra sidan. Kommer ta minst fyra timmar att nå dit upp till nästa by.
Morgonrusning i trapporna. Chomrong känns som en välmående jordbruksby. Egen sjukstuga med läkare, mobiltäckning, små gårdar, några turistaffärer och tehus där matsedeln mest består av ingredienser som odlas på plats. Gurungfolkets största by i området. Ett fungerande men transportmässigt isolerat samhälle.
I trapporna nerför trängs led av stånkande turister, bärare och en åsnekaravan lastad med gasoltuber. Passerar en rullstolsburen man, han bor på gården hänvisad till livet på en klipphylla.
Våra bärare har vikten begränsad till 30 kilo, för mig en fullständigt orimlig last. Jag ser packningar som måste väga mycket mer, kanske 40, 50 kilo. Bärselen är en rem runt pannan, lasten har tyngdpunkten i nacken. Tekniken lärs in tidigt och förmågan att orka tränas genom åren. Jag söker på nätet efter forskning om förslitningsskador, hittar inget direkt. En studie har jämfört energiåtgång mellan afrikansk bärteknik och den i Nepal. Slutsatsen är att nepaleserna lärt sig hålla nere energiförbrukningen genom att gå långsamt och ta längre pauser. Transportsystemet behöver tid för att fungera, kanske smittar det av sig. Som västlänning upplever jag en fridfull rytm trots ansträngningen att gå timtals.
Det känns märkligt att någon annan bär min packning men jag intalar mig att det är en del av samhällssystemet. Bärarna, transportarbetare. Säkerhet, löner och arbetsvillkor har varit stridsämnen genom åren och förbättrats till en del, men frågan återstår. Vad är alternativen, arbetskraft finns gott om i ett av världens fattigaste länder. Jag läser nyheten om att en bärare hittats död i sviterna av höjdsjuka bara några veckor före resan hit.
Konflikten blir tydlig i botten av dalen. En ny bro byggs över forsen. Brofundamenten knackas fram för hand ur stranbrinken. Jag tänker att järnbalkarna till brospannet måste väl rimligen flygas på plats med helikopter. Vilket visar sig feltänkt. Bron ligger upplagd i smådelar där närmaste väg slutar fem, sex timmar bort och ska bäras hit.
Helt logisk förstås. Bättre att femtio bärare har några månaders arbete än att pengarna går till ett helikopterbolag, lufttransporter är ovanliga. Men hur ska då samhället utvecklas, med bättre utbildning, sjukvård och äldreomsorg? Där finns motsägelsen.
Under tio dagar förstår jag i djupare mening betydelsen av – och lär mig fysiskt uppskatta – Himalayas alla trappsteg.

20121211-143559.jpg

20121211-143639.jpg

 

Publicerat av

Hans Lindeberg

Hans Lindeberg

Publicerat av: Hans Lindeberg Chefredaktör Östersunds-Posten

3 reaktioner till “Betydelsen av trappsteg”

  1. Lindberg. Våra bärare har vikten begränsad till trettio kilo,för mig en fullständigt orimlig last, skriver du.
    Vem är det som bestämmer priset på transporten? Har bärarna betalt efter vikt? för varför bär en del femtio kilo och en del bara tjugo kilo?
    Skulle man då begränsa vikten till tio kilo, då måste man ju öka bärarnas antal till de flerdubbla och det skulle då skapa ändå flera positiva arbetstillfällen.
    Och då skulle transportvägen och de tretusen trappstegen bli överbelastat och en åtgärd måste då tillgripas att brädda trappstegen, sedan blir det mötesplatser,viloplatser,med mera , med mera.
    Alternativet är tycker jag att begränsa tillströmningen av välbärgade och snåla turister.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *