Sex kronor per dag för en digital prenumeration..

179 kronor i månaden eller ungefär sex kronor per dag. Så mycket kostar det från och med i tisdags att prenumerera på Västerbottens-Kuriren digitalt. I betalpaketet ingår hela nyhetssajten med en mobilversion och E-tidning. VK som tidning kommer precis som ÖP ut sex dagar i veckan. Priset för den som vill köpa VK som papperstidning och alla digitala kanaler är 249 kronor per månad.

Ungefär så skulle prenumerationspaketen kunna se ut även för ÖP. Hur våra digitala erbjudanden utformas och vilka priser som ska gälla är inte klart ännu, men om ett halvår räknar vi med att ÖP följer VK i spåren.

Därför kan det vara intressant att se vad som händer på tidningsmarknaden i Umeå. Som ett tankeexpriment. VK och ÖP har mycket gemensamt, som dominerande tidning inom respektive område och med en stark relation till läsarna. Båda satsar mycket på att utveckla digital journalistik. Sajterna har hög trafik och mycket innehåll men har fram till nu varit helt gratis.

Så var det alltså fram till i tisdags. Tydligast märks förändringen på vk.se. Många av rubrikerna inleds med texten PLUS i vit text på blå bakgrund. Plusmärkningen dyker upp på krönikor, ledartexter, nyhetsartiklar, webb-TV inslag, reportage, sportreferat och många andra ställen.

Samma förändring visar sig när man klickar in på Folkbladet, andratidning i Umeå. Med skillnaden att plusfärgen där är grön. De gamla konkurrenterna i Umeå, VK och Folkbladet, har liksom ÖP och LT samma huvudägare. Systemet med de nya sajterna och digitala prenumerationer har utvecklats gemensamt på de två tidningarna.

Olika digitala lösningar lanseras nu på många tidningar. Frågan som redaktionerna brottas med är hur mycket av den digitala journalistiken som ska vara gratis och vad som bara ska kunna läsas av betalande prenumeranter. En svår fråga. Särskilt när gränsen mellan betalt och gratis kan flyttas från timme till timme i de redaktionella publiceringssystem som utvecklas nu.

Det betyder att vi på nyhetsdeskarna i framtiden kommer följa trafik och läsarintresse för olika artiklar betydligt mer ingående än idag. För att veta vad våra kunder och läsare är mest intresserade av.

En egen avslöjande nyhet skulle alltså kunna vara läsbar enbart för prenumeranter från början men senare släppas fri.

I Luleå är tidningarna Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens Kuriren på väg att starta ett system där kunderna får betala för allt innehåll på nätet.

VK:s strategi verkar vara att inte allt men mycket av den digitala journalistik ska ingå i  plustjänsten. Jag kan tänka mig att vi på ÖP kommer resonera likadant.

Ett tydligt exempel är sporten. VK:s bevakning av elitlagen i basket och ishockey ingår just nu i plus. Motsvarande på op.se skulle vara att allt om ÖFK ingick i ett digitalt betalpaket.

Vad kunder och prenumeranter tycker om de nya digitala prenumerationerna i Umeå är för tidigt att säga. Såvitt jag förstår är det fler nya prenumeranter än väntat som strömmat till de första dagarna. Vilket förstås verkar lovande. Visar det sig att betalningsviljan för VK plus på nätet är hög så borde samma sak gälla för ÖP.

Som publicist kan jag inte tycka annat än att bra journalistik är värd att betala för. Frågan är hur den ska finansieras i framtiden. Vem kan tänka sig ett lokalsamhälle utan mediegranskning? Om det nu visar sig att digitala prenumerationer lockar nya betalande kunder till lokaltidningar som ÖP och VK så skulle det kännas mycket befriande.

 

 

Publicerat av

Hans Lindeberg

Hans Lindeberg

Publicerat av: Hans Lindeberg Chefredaktör Östersunds-Posten

13 reaktioner på ”Sex kronor per dag för en digital prenumeration..”

  1. ”Som publicist kan jag inte tycka annat än att bra journalistik är värd att betala för.”
    Har chefredaktören drabbats av hybris?

  2. Bra journalistik är precis mitt i prick! Nu är det upp till bevis! Det håller inte att ha en huvudrubrik i oktober som säger ”Skicka in din bästa snöbild”! Det är bara någon utan Facebook som kan komma på något sådant.
    Nu måste de so kallar sig journalister lämna kontorsstolen, forska, jaga, greppa den bästa fotografen och börja fördjupa sig i saker, positiva och negativa. Det finns goda exempel sedan tidigare som t.ex. artikelserier om rennäringen.

    En sak som också kanske glömmer är att konkurrensen ökat och det börjar bli ganska många ”mediakanaler” som lockar med 79 kronor i månaden eller 6 kronor/dag.

    Ja det är nog en tuff tid som väntar! Hoppas att ni kan skapa en bra tidning med gripande och engagerande artiklar och då menar jag inte att ni ska ha en massa krönikörer som hasplar ur sig en massa blaj enbart i syfte att provocera – för sådana har ni ju också…

    Aftonbladets Robert Laul har en poäng i sin dialog med sin chef:
    ”När kan du lämna i kväll?”
    – Ju tidigare, desto sämre.

    ”Men fler som läser!?”
    – Fler som klagar och tycker det är dåligt.

    Desto fler kommentarer!”

    …och kommentarer får man ju om man provocerar en hel grupp motorälskare, jägare, dansbandsfans, idottsentusiaster m.fl om det sedan är ett mått på en framgångsrik tidning vet jag inte men det är ju det allra enklaste och simplaste sättet att få kommentarer!

  3. Lördag 26/10, haveri i tryckeriet med stora distributionsstörningar som följd. Och prenumeranterna blir lite småsura då det är på morgonen man är som mest vanemänniska, cirklarna blir rubbade.
    Hur kan då ett kundtillvänt tidningsföretag lindra prenumeranternas ”hårda uppvaknande” vid tom brevlåda?
    Jo, man släpper naturligtvis webtidningen fri och låter den vara fri tills distributionsprooblemet är löst. Med förhoppningen att åtminstonen några luttrade prenumeranter blir på bättre humör.
    Människan nedsteg på månen för drygt 40 år sedan. Så att ”knäppa bort” spärren för e-tidningen kan i nådens år 2013 inte vara alltför svårt. Borde till och med nattetid kunna skötas hemifrån sängen av ansvarig person.
    Så gacken åstad och inför nya rutiner!

    1. Hej, jag kan bara be om ursäkt till dig och alla andra som drabbas av tryckeriproblemen i natt. Att få tidningen sent är aldrig roligt. Jag förstår besvikelsen. E-tidningen finns ute gratis på op.se sedan någon timme tillbaka. Du har förstås rätt. Vi borde fått ut den tidigare.

  4. Att betala 6 kronor per dag för EN tidning tror jag inte är intressant. Enda vägen ut skulle nog vara en tidningarnas Spotify. en hundring för ett paket tidningar, om t.ex. Öp, Dn, Idg och Guardian ingick i ett paket skulle jag kunna pröjsa.
    Annars får det nog vara, det kan finnas fördelar att inte hänga så mycket på Internet också, mycket journalistik idag är mer politisk propaganda av feminister och kulturvänstern än objektiv rapportering, och det vill man ju inte betala för ….

    1. Jag håller med dig. ”Spotify-lösningar” vid sidan av tidningarnas egna prenumerationserbjudanden kommer nog utvecklas framöver.
      Några finns redan. Ett exempel är Readly för tidskrifter.

  5. Jag förstår behovet, det gör jag verkligen, men jag befarar en situation där nyhterna enbart kommer nå vissa grupper.

    No way att ungdomar, studenter eller mindre bemedlade kommer lägga nära 200:- på att läsa digitala lokalnyheter, vilket självklart kommer skapa ett kunskapsglapp.

    1. Beror väl på vad man får om närmare 200 i månaden kännns mycket.
      Poängen är att nyheter på nätet inte kommer vara helt gratis.
      I VK:s 179 kronorspaket ingår E-tidning och alla deras sajter.
      Att bara prenumerera enbart på nätet tex op.se på olika plattformar kommer nog vara billigare. Under hundringen i alla fall

  6. En egen avslöjande nyhet …..
    …bra journalistik är värd att betala för…..
    ….Vem kan tänka sig ett lokalsamhälle utan mediegranskning?

    Där nämnde du nyckelorden! Men ÖP (även LT) lever mycket sällan upp till denna nivå. Ni rapporterar snällt vad som händer men gräver sällan ned på djupet!

    Det finns så mycket som intresserar oss läsare som önskar att ni med journalistisk skicklighet skulle kunna gräva fram. Men det gör ni allt för sällan. Ni försöker oftast att vara vän med alla och det är inte vad samhällsbevakning och samhällsgranskning går ut på. Ofta skiner dessutom respektive journalists egen uppfattning i ämnet igenom.

    Ni krafsar oftast bara på ytan och låter det sedan bero. Det gäller t. ex. politikers hantering av skattemedel, våra egna valda politikers insatser i riksdagen, verkliga förhållanden på äldreboenden, sjukvård, fiskodlingar, gruvbrytning, rättsväsendets hantering av drabbade offer, korruption i vårt samhälle, arbetsförmedlingens tillkortakommanden, politikers verkliga handlande i förhållande till vad de lovar och så vidare. Typ av info i veckotidningsstil finns redan alldeles för mycket av.

    Bra journalistik som t.ex. Uppdrags granskning, ”Den arga doktorn” på tv, Klotet, Kalla fakta, Kaliber, Medierna på Sveriges Radio m.m. seriös journalistik försvinner i det utslätande sorlet som ni ägnar er åt för det mesta. Det är liknande ni borde er ägna åt fast lokalt. Även uppföljning av tidigare ”avslöjande” reportage är viktig och inte bara dagshändelser. Då kanske någon skulle vilja betala för nätutgåvan.

    Era egna tv-inslag med reklam före och numera även efter är mer störande än givande. Intressant information om och kring ÖFK finns i mycket större omfattning att finna gratis på andra platser på nätet än just ÖP/LT. Där ligger ni i lä.

    Själv betvivlar jag att folk kommer vilja betala för alla så kallade ”PLUS”-tjänster som ändå inte ger något mervärde i långa loppet. Men pröva ni, så får ni se – och Lycka till!

  7. Endast det bästa är bra nog. Tänk vad mycket träd som skulle få stå kvar om du haft det som motto, Lindeberg, och gallrat bland skitjournalistiken. Jag vet. Vi snackar digitalt. Men, som sagt, snus är snus om än i gyllne dosor, som Fröding en gång skaldade.

  8. ÖP håller inte en nyhetsmässig elller journalisktisk kvalité som kan motivera sådana prisnivåer. Man kommer helt enkelt inte att få några prenumeranter, så enkelt är det.

    Därtill tror jag att Västerbotten-kurirens experiment är ett hopplöst fel projekt att göra bench-marking mot. Ett gott råd till ÖPs ledning är därför: – Vänta och se. En utvärdering om tindingsmarknadens grepp, skamgrepp och ev. kreativ problemlösningsförmåga kommer. Men ta för allt i världen inte efter idioti, det kan visa sig ödestiget.

  9. ”……. en stark relation till läsarna”

    Jaså – lätt att säga, men svårare att belägga……. ordbajseri finns det gott om!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *