Om jag var pilot skulle jag nog blåstirra ut genom fönstret

Så ofta jag kan väljer jag fönsterplats på flyget. Det är ett roligt tidsfördriv att titta ut och försöka orientera sig från luften. Ibland, mycket sällan, händer det att jag ser andra flygplan.
Då hissnar tanken till. Mötet när en annan stjärtvinge glimtar förbi och snabbt försvinner bort är en tydlig illustration till hur fort det faktiskt går.
För några veckor sedan kom en nyhet som på en gång vände upp och ner på min ganska harmoniska bild av att titta ut genom flygplansfönster.
Ska jag i fortsättningen stirra ut hela tiden och larma kabinpersonalen om jag ser något annat flygplan?
Kommer det att installeras tryckknappar ungefär som de man trycker på när man vill kliva av bussen? Larmknappar på varje passagerarplats som varnar piloterna om ”att nu måste ni sluta stirra på alla dataskärmar runt förarsätet och kolla ut genom fönstret. För vi håller på att krocka!”
Nyheten var att myndigheten Transportstyrelsen uppmanade piloter inom trafikflyget att titta mer ut genom fönstret.
Bakgrunden var ett tillbud ovanför Köpenhamn när ett SAS-plan var 90 meter från ett krocka med ett militärt spaningsplan som flög med transpondern avslagen. Transponder är ett instrument som gör att flygplan i luften automatiskt har koll på om de kommer för nära varandra. På spaningsplan har de ibland rätt att stänga av utrustningen…
Transportstyrelsen hade två skäl bakom uppmaningen att titta ut oftare.
Antagandet att dagens piloter har blivit mer och mer upptagna av att följa alla elektroniska instrument som behövs för en säker flygning så att tiden inte räcker till för att kolla upp verkligheten utanför fönstret.
Samt att det något hårdare säkerhetspolitiska läget som råder i Europa (läs: krisen i Ukraina) gör att fler spaningsplan antas flyga omkring, svårupptäckta, uppe i luften.
Jag vet lite om hur piloter jobbar men har mycket stort förtroende för deras arbete. Det finns knappast någon yrkesgrupp med mer säkerhetstänkande.
Så jag undrar hur det går till i praktiken efter att myndigheten Transportstyrelsen utfärdat sin rekommendation. Att då och då titta ut och hoppas att just i det ögonblicket få syn på ett militärt plan som smyger omkring är ju knappast en strategi för säkerhet.
Om jag var pilot skulle jag nog blåstirra ut hela tiden.
Det borde väl finnas bättre lösningar på det nya säkerhetsproblemet.
Under tiden som flygmyndigheterna funderar på det är kanske larmknappar för passagerare är ett bra förslag, det skapar delaktighet och intresset för att upptäcka spionplanen är utan tvekan gemensamt.
Dessutom kan samma tänkande överföras till helt andra områden. Till exempel larmknappar för alla barn när deras föräldrar stirrar för mycket ner i mobiltelefonen så de missar verkligheten utanför dataskärmen.

/Krönikan tidigare publicerad i ÖP Söndag den 1 juni 2014

Publicerat av

Hans Lindeberg

Hans Lindeberg

Publicerat av: Hans Lindeberg Chefredaktör Östersunds-Posten

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *