ÖP sprängde 10.000 gillar-vallen

Vad är 10 000 ”gillare” på Facebook värt? Bra fråga, men har den något svar? Ett svar är att vi firade med tårta på ÖP i onsdags när antalet ”gilla” på vår sida sprängde 10 000-vallen. Med andra ord: Det kändes som någon form av milstolpe.
Nu är det förstås skillnad på gilla och gilla. Kanske har det ett mer bestående värde att gilla en sida som till exempel ÖP:s med hela flödet av nyheter, artiklar och webb-TV inslag än att trycka iväg ett gilla på någon enskild länk som passerar förbi på sociala medier. Eller?
Hur som helst. Med 10 000 gillare kändes det som att en ny ÖP-kanal börjar få riktigt hyfsad bärkraft, därför firade vi med tårta. Samtidigt väl medvetna om att det är en seger som mycket snabbt kan vändas åt andra hållet med en massa ”sluta gilla”.
Hur många gillare ÖP Söndag har är lite svårare att säga. E-tidningen kommer i dag ut för 25:e söndagen i rad. Läsandet ökar sakta men säkert och ligger kring 3 000 läsare per söndag. Potentialen för nå fler borde vara stor eftersom antalet ÖP prenumeranter som startat digitala konton är betydligt högre.
Slutsatsen är att ÖP Söndag börjar bli en kanal med luft under vingarna, även om det tar längre tid att få in vanan ”söndagstidningsläsning” än att lära sig ”trycka gilla” i vårt allmänna beteende.
Vi äter gärna mer tårta på redaktionen. Till exempel när ÖP Söndag når 4 000 läsare, premiärnumret den 12 januari lästes förresten av betydligt fler än så. Att fira framgångar är en bra princip när man jobbar i en omställningsbransch men det viktiga då är att inte bara räkna segrar i siffror. Årets upplaga av undersökningen Mediebarometern är en påminnelse om det. Att lösa problemet med den växande informationsklyftan i samhället blir inte en lika enkel seger som att skramla ihop ett gäng gilla!
Mediebarometern mäter varje år medieanvändandet i Sverige. Den görs av företaget Nordicom som är knutet till Göteborgs universitet. Nästan 5 000 svenskar mellan nio och 79 år har telefonintervjuats. Mediebarometern har gjorts sedan 1979 och anses vara en av de mest träffsäkra när det gäller att peka på ändrade medievanor.
I veckan kom de första resultaten från undersökningen 2013. Om vi på ÖP känner försiktigt sköna vindar kring vår E-tidning så är det inget mot det högtryck som barometern visar på när det gäller nya medievanor som helhet. I genomsnitt lägger svenskarna sex timmar och 18 minuter per dag på medier. Medietiden ökar för första gången på många år. Mer tid läggs både på nya sociala medier och traditionella medier. Vilket på sätt och vis är samma trend som för våra nya kanaler. ÖP Söndag är ju till sin form en vanlig traditionell tidning som skickas ut digitalt.
Mediebarometerns förklaring till att medietiden ökar är enkel: Alla nya smarta telefoner. Nio av tio svenskar under 45 år har en smart mobiltelefon och använder den flitigt till alla möjliga saker. Enligt undersökningen finns också en skillnad mellan könen. Män lägger mest tid av telefonsurfandet på dagstidningar, ljud och bildmedier. Kvinnor umgås oftare i sociala medier eller läser bloggar.
Så ser bilden av våra nya medievanor ut år 2013 så länge man räknar vilken tid som används till vad.
Mediebarometerns varnande finger gäller en mycket allvarlig trend. Den digitala klyftan växer. Skillnaden i vilka som har och inte har tillgång till smarta telefoner, bärbara datorer eller surfplattor är tydlig mellan låg- och högutbildade. Ett faktum som slår igenom i all medie­användning.
”En sådan situation förstärker klyftor vad gäller till exempel inhämtande av information och deltagande i samhällslivet”, skriver forskarna i Göteborg och varnar för följderna:
”Ett demokratiskt samhälle förutsätter välinformerade medborgare med ett kritiskt förhållningssätt …Vilka effekter får dagens digitala klyftor för demokratin och yttrandefriheten?”
En samhällsförändring man gärna skulle ”sluta gilla”. ­Frågan är hur?

/Krönikan tidigare publicerad i ÖP Söndag 29 juni 2014

Publicerat av

Hans Lindeberg

Hans Lindeberg

Publicerat av: Hans Lindeberg Chefredaktör Östersunds-Posten

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *