En lärorik poäng

Om man ska förlora hockeymatcher ska man förlora dom på precis det sätt Brynäs gör idag. Lärorika förluster är dom enda förluster jag tycker om. Förlusten mot Färjestad var lärorik. 

Sett över hela matchen är det inte så mycket att säga om. Färjestad kändes aningen bättre och belönades också med en poäng mer.

Jag har från och till – om än med stillsamma ordalag – ställt mig den kritiske vännens frågor om hur Brynäs insatser ibland ser ut. Jag har lärt mig att Brynäs kan göra bra matcher, men ändå förlora då motståndaren varit än bättre. Jag har kommit till insikt – även om det inte varit humlor som brummat i bröstkorgen – att ett cyniskt, förstörande och destruktivt motståndarspel tillhör spelet och att man ibland måste acceptera att deras sätt att spela varit mer framgångsrikt.  

Jag har aldrig haft ett gott öga till Färjestad. Under åren när jag gick min grundutbildning i spelet fick jag se ett Färjestad som var mer spelförstörande än någonting annat jag någonsin sett. Den erfarenheten bet sig kvar och har grumlat min blick sedan dess.

Kanske var det deras ständiga framgång i kombination med hur man spelade sitt spel som gjorde mest ont, men framgång det hade dom. Å vem vet; kanske var det trots allt deras framgång som skapade ärren? 

Nåja. Brynäs får med sig en poäng efter en väl genomförd bortamatch. Jag är säker på – helt säker – att Brynäs vinner returmötet. Frågan är inte om utan med hur mycket. Jag tror det är klart efter två perioder. Tre mål skiljer när slutsignalen går.

Men. För det finns alltid ett men. 

Färjestads avgörande i förlängningen den här gången skickade en signal om skillnaden mellan framgång och framgång. Platsbyten, screening och tålamod var till slut skillnaden mellan en och två poäng.

Det var ett kollektivt vackert mål där Brynäs till slut hamnade skäret efter, den där decimetern man inte får ge sin motståndare. 

Jag kastade först grejerna jag hade i handen, jag ville vråla och jag var besviken. Men när man förlorar och samtidigt har fått lära sig något är förlusten enklare att bära.

Det bästa med den här matchen var trots allt att jag vet att det kommer en ny match om bara några timmar och när den är över har Brynäs tagit tre poäng. 

Tre saker efter Färjestad – Brynäs

Simon Bertilsson. Mer fysisk än tidigare. Man kan nästan tro att det beror på motståndet.

Backhandmålen. Mats Sundin fick mig att älska ett kontrollerat backhandskott. Idag fick vi se flera sådana.

Spelet i egen zon. Jag vet att Brynäs vill vara konsekventa i sitt sätt att spela i egen zon, men kompetens för ett mer varierat spel finns i laget. Nyttja det.

Publicerat av

367 reaktioner till “En lärorik poäng”

  1. Please let me know if you’re looking for a article writer for your weblog.
    You have some really good articles and I feel I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love to
    write some material for your blog in exchange for a link back to mine.

    Please shoot me an e-mail if interested. Regards! http://herreramedical.org/viagra

  2. community bank system positive ovulation test , venta de viagra sin receta [url=https://bitly.com/comprar-Viagra-generico+#]comprar viagra[/url] positive affirmations on peace and hope. community action agency kentucky strategic planning process your article library . community advocates fond du lac ave milwaukee , positive feedback loop with the hypothalamus and the anterior pituitary community options inc friends vlone hoodie [url=http://users.atw.hu/videocsacska/viewtopic.php?p=200763#200763]positive adjectives starting with n Spain[/url] ba57a68 , community action partnership lancaster pa autocad software free download full [url=http://buyautocad.design/#]AutoCAD buy online[/url] , planning process youtube [url=https://www.kisskissbankbank.com/fr/users/acheter-ciprofloxacine-sur-internet-ciprofloxacine-1000-mg-pas-cher#]acheter ciprofloxacine[/url] positive feedback and negative feedback individual level of ecological model .

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *