Byns innovatör och Uppfinnar-Jocke

Nils Petter Haglund, född 1914, sprungen ur en skomakarsläkt från Värmland, var byns okrönte kung när det kom till mekaniska konstruktioner och uppfinningar.

Visserligen är byn inte stor men på den tiden han var i elden som mest levde nog ett 60-tal personer i byn Rävanäsets nära femton hushåll. Med enkla medel, och sparsamt med material att bygga av, åstadkom han ändå  allt ifrån rattkälkar till användbara epa-traktorer.

En i raden av alla fordon han gav sig på att omkonstruera var den här epan, en Chevrolet från 1930-talet. Den gick att använda till allt från snöröjning till potatisupptagning. Inledningsvis gjorde han en snöplog med trästomme och blad av den enklaste masonite. Den visade sig dock allt för bristfällig i konstruktionen då den allt för ofta vek ihop sig av snömassornas motstånd. Det blev till att smida ihop plogar av plåt i stället.

När det kom till potatisupptagningen byggde han om en ”pärsprätt” så att drivningen passade på bilens kardanaxel. Dock var lösningen inte så funktionell på det viset att han glömde bort utväxlingsförhållandet mellan bil och maskin. Att ”pärsprätten” var effektiv rådde det inga som helst tvivel om men det var allt lite jobbigt att gå till grannarna och hämta potatisen!

Många var de konstruktioner som kanske aldrig såg dagens ljus men han hade planerna och ritningarna på dem i skallen, vilket han gärna berättade om, på ett visuellt sätt. Det räckte med en penna eller en skruvmejsel, en gång också en nybakad bulle hos en granne, vilken fick bli ett redskap som gick att vrida och vända på, när det skulle förklaras för goda vänner hur det tekniska skulle lösas. Även om bullens form på intet sätt liknade det Nisse avsåg att konstruera så stod det helt klart hur han hade tänkt.

Jag minns Nisse som en egensinnig men oerhört snäll person. I många år drev han åkerirörelse och sålde grus tillsammans med en bror som också var åkare. Nisse gick ur tiden 2006.

Han som förevigade Nisse på epan hette Arvid Haglund och kom från samma släkt. Bilden blev tagen någon gång i slutet av 1940-talet.

Publicerat av

Sören Olsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *