I 100 knyck till julottan

Jo, det var så här. Jag såg ett inslag på ÖP:s webb på annandagen som handlade om en motordriven spark, byggd av två personer i Valla, Frösön.

Och naturligtvis blev jag påmind om ett liknande fartvidunder som byggdes av tre innovativa bröder här i bygden. Om Du, käre läsare, har tagit del av 2012 års Ravund har Du kanske läst artikeln om Bröderna Hillerström i Hammarstrand. Då är det kanske inte så intressant att läsa om deras konstruktion av en motordriven spark, men för Er som inte läst boken, här är berättelsen igen.

Det började alltså med en helt vanlig Orsaspark och det fortsatte med en utmaning, rätt mängd skaparglädje, lite verktyg, en svets och slutligen en 250 kubiks DKV motorcykelmotor. Slutresultat: en motordriven spark, eller snarare ett monstruöst fartvidunder, god för dryga 100 kilometer i timmen.

Tre kreativa bröder inhandlade för projektet en helt vanlig spark, på vilken de rev bort trävirket varefter de svetsade ihop en något bredare stålkonstruktion med en typ av vagga som skulle bli själva motorfästet. Från utgående motoraxeln monterades ett fäste och en förlängning till ett drivhjul som sattes på en fotplatta, vilken monterades bakom ”stannarna” och mellan medarna. Hjulet skulle pressas mot marken för att ge sparken fart. Och fart blev det!

Framtill på sparken fanns också plats för eventuella våghalsiga medåkande. Efter lite omkonstruktioner och provkörningar ansåg bröderna sparken vara klar för offentlig premiärtur, vilken lämpligen kunde företagas under julhelgen. Juldagens morgon vigdes vanligtvis till ett besök i kyrkan, så också denna jul men – fortskaffningsmedlet till Pålgård var inte vad det vanligtvis brukade vara.

Tre bröder, med respektive flickvänner/ev. hustrur, gick upp i arla morgonstund och utrustade sig med lämplig klädsel för snabb transport till kyrkan. Medelst ett fordonståg, bestående av motorsparken och fyra extra sparkar framför företogs så resan.

När ekipaget närmade sig parkeringsplatsen vid kyrkan hade redan många samlats innan julottan. När så åkdonet, med sammanlagt sex personer på, närmade sig kyrkans parkeringsplats i hög hastighet, vändes många ansikten mot vägen ner mot kyrkan och lika många par ögon stirrade förvånat mot de ankommande. När åkdonet parkerats riktades fördömande blickar mot de resande julottebesökarna och enligt en av sparkens konstruktörer fick de aldrig syndernas förlåtelse av församlingsmedlemmarna för morgonens entré till kyrkan.

Hur det nu än var med en saken så användes Orsasparken vid åtskilliga tillfällen senare och många var de som provade på en åktur med sparken, de flesta dock bara en gång! Nu hade äventyret med Orsasparken kunnat få en högst olycklig avslutning men det slutade väl.

Vid en kvällstur längs Högforsvägen, på väg till en bekant i byn, mötte bröderna ett ekipage, bestående av häst, kusk och släde. Att i hög hastighet klara av ett möte på en smal vinterväg var inte att tänka på utan det som återstod var att styra sparken rakt ut i djupsnön mellan grova tallar. Färden slutade närmare 20 meter från vägen.

Det blev till att baxa ut sparken på vägen men DKV-motorn var fullpackad med snö och vägrade starta igen. Det blev helt sonika till att dra den tillbaka till byn och ställa undan den på tork en tid. Vad jag känner till användes aldrig åkdonet igen utan den byttes bort mot en motorcykel av märket NV – Nymans Verkstäder – av 1929 års modell. Bytesaffärer låg nämligen Bröderna Hillerström ganska varmt om hjärtat under många år. Det finns för övrigt en och annan berättelse om motorcykeln också men dem kan vi ta en annan gång. Tyvärr finns inga bilder av fartvidundret kvar men om jag inte minns fel har Gustaf Hillerström fortfarande drivhjulet till sparken kvar.

Publicerat av

Sören Olsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *