Finns i lager!

Ett i brevlådan placerat reklamblad, utskickat av ett stort, men här icke namngivet elektronikföretag, upplyser brevlådeägare om att företaget sänkt priset  på en TV till närmast fånigt låg nivå.

Vid närmare koll på företagets hemsida, på just den billiga TV:n, kan man liksom i realtid se att lagerstatus är Finns i lager! 

Väl i butiken, som inte ligger direkt nästgårds, letar man sig både trött och less efter produkten innan man tar butikens personal till hjälp för att utreda missförhållandet. Då skall man på nytt genomföra en halvmara runt butikens 458 hyllor med TV-apparater innan man slutligen får den slipsprydde och välmanikyrerad unge mannen att krysta fram ett;

-De verkar faktiskt vara slut…men jag skall fråga någon annan!

Så där ja! Någon ”annan” kanske håller i lagerstatus?

Den unge mannen försvinner härmed bort bakom hyllor och kassadiskar och kommer inte tillbaka förrän dagstraktamentet har trätt i kraft. Då är man ganska svettig kan jag meddela!

Beskedet han lämnar vid återkomsten är att det finns ett exemplar kvar av aktuell TV men den är ett ”skyltexemplar” och den säljs inte! Och de sista är sålda! Och de går inte längre att få tag i!

Det känns som man passerade in i Fablernas värld när man glad i hågen knallade in genom de högteknologiskt utformade dörrarna till butiken.

Lagerstatusen på företagets hemsida anger alltså inte hur många tillgängliga specifika produkter det finns utan bara om de finns i lager…eller inte! Om man inte säljer det där sista exemplaret så stämmer naturligtvis lagerstatus Finns i lager för där finns alltid minst ett (1) exemplar!

Det här måste väl vara ett kostnadseffektivt sätt att försörja såväl logistikern, som IT-teknikern som utformat websidan, utifrån uppnådd nytta? Det går ju ut på någon slags nyttobaserad IT-teknologi som lurar brallorna av oss ”kundjävlar” för sannolikt köper vi något annat när vi ändå är på plats.

Publicerat av

Sören Olsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *