Efter synden: lagom regerar

Den svenska synden satte Sverige på kartan. Omvärlden fascinerades av hur vi hämningslöst hemföll oss åt lustens lekar. Filmer gick på export och när industrin gick i gång blev beteckningen Swedish Erotica en garanti för att betraktaren inte skulle bli besviken.
Det var då det, på det lössläppta sextiotalet, nu vet vi förstås bättre, vi som bor i det som både brukar kallas mellanmjölkens land och landet brunsås.
Vi är egentligen tråkiga, inbundna, färglösa, ja, rent ut sagt lagom. Inte för mycket, inte för lite, inte överdrivna utan måttfulla, vilket märkligt nog fått världens blickar att åter vändas mot vår fjällhöga nord tack vare ordet lagom. Ja, kanske inte världens, men väl de engelska blickarna ovanför deras styva överläppar.
Efter hygge, det danska gemytet med barhäng, tända ljus och trivsam social samvaro, har lagom blivit det nya inneordet i UK. Flera varumärken, tidningar, skönhetsmedel och förstås vårt eget Ikea, har börjat använda lagom som imagestärkare. Lagom är intressant och praktiskt och vittnar om hållbarhet och långsiktighet, vilket engelsmännen finner tröstande i tider av Brexit och andra omvälvande förändringar.
Sverige har länge varit en kulturell satellitstat till den anglosaxiska världen och vi har tagit efter allt: beatlesfrisyrer, punk, v-jeans, skor med tjock sula (även om Dr Martens skapades av en tysk militärläkare) och då har jag inte ens andats ett ord om engelskans förflackande influenser  i vårt språk.
Att något går åt andra hållet är således inte mer än rätt.
Men inte trodde man att det skulle vara lagom.

Publicerat av

Jan Sundström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *