Brist på halvledare

I dag har vi halvledare i snart sagt alla tekniska prylar. Transistorn, en typ av halvledare, kom i bruk på kontorsmaskiner på 1960-talet. Dessförinnan användes elektronrör i radioapparater och IBM:s hålkortsmaskiner. Jag arbetade på den tiden från Malmö som servicetekniker.

Med en nyinköpt Saab 92, även kallad Trollhättemoped, för 9 700 kronor besökte jag kunder runtom i Skåne, Halland och Blekinge. Saabens motor var bara på 23 hästkrafter. Dagens bilar är mycket kraftfullare. Någon air kondition fanns heller inte i bilen.

Det tog sin tid innan jag var hos kunden. Motorvägarna var inte utbyggda, förutom den mellan Malmö och Lund. För besök hos en kund i Halmstad fick jag färdas genom många, i dag pittoreska, samhällen efter skånekusten som Lomma, Bjärred och Löddeköpinge. Sedan vidtog den långa klättringen uppför Hallandsåsen med gasen i botten.

Det var också före mobiltelefonernas tid. Fick jag ett så kallat backskubb, problem med kundens utrustning igen, fick jag först reda på det vid återkomsten till kontoret på Kaptensgatan i Malmö.

Uppslaget till det här tillbakablickande inlägget fick jag efter att nyligen ha bytt hårddisken i min gamla dator till en halvledardisk utan rörliga delar. Och fick en mycket snabbare dator.

Detta på  tala om teknisk utveckling!

Kurt

Publicerat av

Kurt Larsson

Skrivandet på bloggen som började 2010 handlar inte bara om Kolbäcksbygden utan jag, en 30-talist, gör även tillbakablickar på ett spännande liv samt tar upp nu aktuella företeelser.

4 reaktioner till “Brist på halvledare”

  1. Mobiltelefonen har sparat många mils bilkörning för yrkeskategorier som servicetekniker och därmed också påverkat miljön positivt. På det företag, där vi arbetade tillsammans, hade vi regeln, att man lånade telefon hos kunden, ringde kontoret och kollade om någon kund i närheten behövde hjälp.
    Det sparade ofta några mil med dödtid i bilen.

    Så länge man arbetade hängde man med i den snabba tekniska utvecklingen, var därtill nödd och tvungen. Numera med AI, 5G m.m. är det allt svårare för en 88 årig gubbe att förstå allt.

    1. Tack för kommentaren Bosse.
      Ringde från kunden gjorde vi naturligtvis alltid men hemresan tog också sin tid. Grejen var att försäkra sig om vari problemet bestod innan man tillgrep åtgärder då slapp man backskubb.
      Kurt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *