Hawaii del 2

Aloha!
Som betyder både hej och hejdå på Hawaiiska, det sa vi en hel del under resan.
Vi började alltså resan på ön Maui och åkte sedan ett inrikesflyg som bara tog 30 minuter över till en annan ö – Ohau – eller som många känner till Honolulu.
Alltid nybäddat när man bor på hotell
Vi valde att bo på fina hotell och stora rum, ska man åka så långt och vara borta länge tycker vi att det är värt att bo bra. Skönt för Bobby att kunna röra sig när man är på rummet också.
Hawaii är verkligen ett riktigt surfing-mecka. Det var surfare överallt och det var alltid flera hundra surfare i vattnet och stränderna var fullt av surfare och surfingbrädor.
Om man åker till Hawaii måste man prova att surfa!
Honolulu var helt annorlunda mot Maui.
Maui var lugnt, tyst, ganska lite folk, färre restauranger att välja på och man kunde vara ensam på stranden. Vi hade t ex sköldpaddor en bit bort på stranden där vi bodde.
Honolulu är som att vara i en storstad men med stranden precis intill. Större utbud såklart av butiker, restauranger, massa folk, hög ljudvolym och folk överallt. Tyvärr mycket uteliggare och smutsigare än Maui, väldigt likt Los Angeles och Miami om man varit där, storstad men man får ändå strandlivet. Så om man vill se det vackra och lugna Hawaii, är Maui dit man ska åka, tycker jag.
Det var kul att prova båda öarna men två helt olika resmål.
Fina kvällar även här

Honolulu på kvällen, väldigt vackert
Utsikt från hotellet, 34e våningen från brorsan och hans familjs rum

En kväll gick vi på riktigt fin restaurang, Top of Waikiki.
Den restaurangen är utnämnd till en av de bästa och så himla fin utsikt över hela stan! Fem av fem i betyg av alla.
Så fin utsikt och restaurangen snurrar så man ser olika delar av stan under middagen
Bufféfrukost under tre veckor, bästa starten på dagen.
Som ni ser tog jag det här med att äta för två på lite för stort allvar 🙂

Snart ska tre bli fyra, kan knappt tro att det är sant ♥
Mamma med sina tre juveler, som hon brukar säga
La familia ♥
Bästa som finns – varma kvällar, stranden och havet
Jocke öppnar skumpa med mamma
Det är 12 timmars tidsskillnad men det gick över förväntan för alla. Men någon kväll blev det såhär, men vad gjorde det!? Han är väldigt enkel, han åt först, somnade i mitt eller Jockes knä, lade ner honom i vagnen, vi åt klart middagen, gick hem, lade över honom till sängen. Godnatt 🙂

Några bilder på Bobby och kusinerna.
Lyckan när han äntligen vågade springa på stranden. Han var nämligen rädd för de stora vågorna.

En häftig upplevelse men det blåste tyvärr storm den här dagen. Utan dörrar och i helikopter under de väderförhållandena, borde förstått att vi inte skulle flyga när piloten sa, att vi skulle få tillbaks pengarna och flyga en annan dag. Men nej, vi skulle minsann flyga oavsett. Det fick vi äta upp! Häftigt att se Hawaii från luften, men att flyga runt som en vante i luften och känna att man inte har någon kontroll alls, det var faktiskt inte roligt. Men vi kunde skratta åt det efteråt 🙂
Dags för surfing!
Surfing-gänget
En av de roligaste sakerna vi provade var att surfa. Första gången för allihop och alla älskade det! Så himla häftig och rolig upplevelse. Själva surfingen var lättare än jag trodde (men vi hade stora och långa brädor, bra när man surfar första gången). Perfekta vågor den här dagen och vi alla kom upp och det är värt pengarna att ta surfskola. Instruktörerna hjälper hur man ska göra, tänka och framförallt hur man ska komma rätt in i vågorna. Jag klarade att ställa mig på första försöket, kände mig som en världsmästare, haha!
Det gick även om jag var gravid i vecka 25, hade flytväst för att skydda magen. Det jobbigaste var att paddla, bra träningsvärk i armar och rygg dagen efteråt.

Bjuder på den här, haha! När man trodde man såg lite cool ut så får man se verkligheten 🙂
17 timmar i luften och det gick hur bra som helst för alla!
Eftersom vi kör ingen skärmtid alls för Bobby blev det att läsa böcker sjuttioelva gånger. Det krävs lite mer engangemang från oss men det är det värt.
Och det blev en del sova också.
Tack familjen för en underbar resa som vi kommer minnas för resten av livet! Speciellt tack till mamma ♥

Publicerat av

Gizela Ahlgren-Bloom

Pensionerad hockeyspelare. Spelat hockey hela livet, spelade på elitnivå i många år. Började spela hockey som knatte i Norrtälje IK. Det blev senare totalt 14 säsonger i AIK och över 300 spelade matcher i AIK tröjan. Totalt över 70 landskamper med Damkronorna i landslaget. Många turneringar, några VM men framförallt många bra minnen. 4 st SM-guld och 4 st EM-guld i bagaget med AIK. Behöver inte säga att jag älskar hockey och hade jag kunnat, hade jag spelat resten av livet. Här skriver jag om allt möjligt som händer i mitt liv och även om mina nära och kära. Det blir en del från min vardag, resor och allt annat som både är kul och mindre kul som händer i livet. Blev mamma för första gången i maj 2016, kommer såklart skriva en hel del om det. Sysslar såklart med hockey fortfarande, är en del av JRM Skates and Skills och hjälper hockeyspelare att utvecklas individuellt, att optimera sin skridskoteknik och skridskoåkning. För kontakt, mejla till [email protected] Gå in på www.jrmskatesandskills.se