Pierre föddes in i branschen – egenföretagaren som blev försäljningschef: “Jag är en förändringsknarkare”

Från att strajpa bilar med reklam till försäljningschef för Mittmedia i Västernorrland.
Pierre Åbergs resa i mediebranschen har pågått nästan hela hans liv.
– Jag brukar säga att jag är född i branschen, säger han.

När Pierre Åberg var två år gammal startade hans föräldrar den lokala filialen till Svensk direktreklam i Sundsvall. Företaget utvecklades till en fullfjädrad reklambyrå med tryckeri, produktion och säljare. Det var där Pierres bana i mediebranschen började.
– När jag var ledig från skolan strajpade jag firmabilarna som stod stilla på helgerna, minns Pierre Åberg.
Han gick vidare till att hjälpa till i produktionen och när en säljare slutade bestämde han sig för att byta inriktning.
– Den roliga delen med jobbet var ju att ha kontakt med kunder och göra dem nöjda, berättar Pierre Åberg.

Kring millennieskiftet såldes verksamheten i omgångar till Sundsvalls Tidning. Pierre Åberg följde med som säljare men gick senare till andratidningen Dagbladet.
– Vi skulle bredda Dagbladet till att bli mer än sex dagar på papper. Vi hade jättemycket digitala idéer och ville även göra en gratistidning på söndagar, berättar Pierre Åberg.
Men styrelsen sa nej – konsekvenserna för betaltidningarna skulle bli för stora tyckte ägaren Sundsvalls Tidning.
Pierre slutade på Dagbladet men begravde inte planerna – och tjatade på pappa Urban att ge sig in i branschen igen.
– De bra idéerna från början var den digitala satsningen men vi behövde en pappersprodukt för att kunna leva på det, säger Pierre Åberg.

Gratistidningen Sundsvalls Nyheter föddes. Första numret kom ut hösten 2007 – men i ST-huset togs det konkurrerande familjeprojektet med ro.
– Vi hade mycket tur. ST tog oss inte på allvar och sen small lågkonjunkturen till. Den var en bra möjlighet för oss när kunderna höll i plånboken och började ifrågasätta invanda saker. Vi ökade jättemycket det året, säger Pierre Åberg.
Men gratistidningen var ingen kassako direkt, verksamheten gick back de första åren.
– Det var fruktansvärt mycket jobb och det är ganska tråkigt att knappt kunna ta ut lön och ständigt stoppa in mer pengar som du inte har, konstaterar Pierre Åberg.

Sundsvalls Nyheter gnetade sig vidare och tog marknadsandelar. I januari 2013 såldes verksamheten, som vuxit sig till en viktig aktör i Sundsvall, till Mittmedia.
– Farsan ville förvalta och jag ville utveckla. Det här blev väl någon form av lösning där vi fick göra båda delarna, säger Pierre Åberg.
Pappa Urban gick i pension i samband med försäljningen, Pierre följde med i övergången och sökte jobbet som försäljningschef för Mittmedia i Sundsvall – som han fick.
Hur går det att jobba utan pappa nu efter alla år?
– Det går väl bra. Jag får försöka omge mig med andra människor som kan komplettera mig i mina fel och brister, säger Pierre Åberg.

Som försäljningschef har han gjort sig känd som extremt förändringsbenägen – en ifrågasättare av vanor och “så har vi alltid gjort”
– Jag brukar beskriva mig som en förändringsknarkare. Som egenföretagare var man tvungen att göra om hela tiden, motsatsen till förändring är död. Världen har förändrats och bilden av vart vi är på väg är supertydlig och om vi tillsammans drar åt samma håll är resan enkel, säger Pierre Åberg.
Hur gick det att gå från ett mindre eget företag till en jätteorganisation som Mittmedia?
– Det var en extremt svår omställning att gå från att kunna bestämma allt själv, genomföra det samma timme och ändra sig om det inte blev bra. Så är det inte direkt här. Även om vi genomför förändringar så tycker jag att det går på tok för långsamt och är för lite, säger Pierre Åberg.

Efter att “ha slutat med allt vad intressen heter” under åren på Sundsvalls Nyheter har han börjat hitta tillbaka till ishallen där han engagerar sig i barnens fritidsaktiviteter. Sonen spelar ishockey och dottern håller på med konståkning. Dessutom äger han en fastighet i Myre söder om Sundsvall tillsammans med brodern.
– Det är skönt att ha en hobbyverksamhet och få utlopp för de där grejerna man behöver göra som egenföretagare. Där kan jag komma på att vi ska bygga om entrén, bestämma att vi ska göra det, hyra en bilningsmaskin och faktiskt göra det samma helg, skrattar Pierre Åberg.

Namn: Pierre Åberg
Ålder: 38 år.
Gör: Försäljningschef i Västernorrland.
Familj: Barnen Isabella, fyller 13 år i år, och Adrian, fyller 10 år i år. Frun Anna-Karin.
Bor: Trelägenhetshus på Södermalm i Sundsvall. Bor i en lägenhet och hyr ut två.

Publicerat av

Oskar Nord