Politiska native-annonser godkända överallt – utom på Länstidningen i Östersund: “Riskabelt att testa”

Alla native-annonser från politiska partier får en extra märkning. Annonsen är ett exempel.

Politiska partier får annonsera med native-annonser i alla Mittmedias produkter.
Utom i Länstidningen i Östersunds papperstidning.
Där har utgivaren Daniel Hansson sagt stopp.

Daniel Hansson.

Valåret har inletts och den 9 september är det val till riksdag, regioner och kommuner. Under 2017 slog native igenom som annonsformat – och tanken är att det ska växa ytterligare under 2018. Delvis tack vare valannonsering. Frågan om att tillåta annonsformatet, som i utformningen ser ut som redaktionell text, har varit uppe på utgivarnas bord och samtliga har sagt ja – utom Daniel Hansson, ansvarig utgivare på Länstidningen i Östersunds papperstidning.
– Det är en ny annonsform för våra läsare, det förekommer nästan aldrig i Länstidningens papperstidning och jag ser en risk att läsarna inte kommer kunna avgöra om det är en annons eller en artikel. Jag tänker på hur det mottas av läsarna, förklarar Daniel Hansson sitt beslut.
Men han har inga problem med native, rent generellt.
– Jag gillar native som format och tar gladeligen in det från vilket företag som helst vilken dag som helst i veckan. Men jag tycker att det är lite riskabelt att testa det här formatet under en valrörelse, det är lite för allvarligt för det, säger Daniel Hansson.
Daniel Nordström, utgivare för Mittmedias titlar i Västmanland och Stockholm, är en av de utgivare som tänker behandla politiska native-annonser som andra annonser.
– Jag tycker att man måste bedöma varje annons för sig, det går inte att säga generellt nej till en annons utan att ha sett den, säger Nordström.

Kristina Magnusson.

Hur stor del av partiernas marknadsföring som kommer att vara native är för tidigt att säga, men Kristina Magnusson, projektledare för native i Mittmedia, tror att det är ett annonsformat som många kommer att använda.
– Det finns en efterfrågan från partierna på native och många ser det som ett bra sätt att kommunicera med sina väljare. Det som har varit viktigt är att vi hittade en bra form och mall för hur det ska se ut tillsammans med utgivarna, säger hon.
Förutom den vanliga annonsmärkningen, som följer Tidningsutgivarnas riktlinjer, kommer de politiska native-annonserna även att få en kursiv text i inledningen av brödtexten som berättar att texten är framtagen av ett politiskt parti.

Alla native-annonser från de politiska partierna kommer även att granskas av utgivaren före publicering – som alltså kan stoppa den enskilda annonsen.
– Hade vi inte haft den kontrollen hade det kunnat bli problematiskt, tycker jag. Nu får vi en bra genomlysning och en en öppenhet om att det kommer gå till på rätt sätt, säger Kristina Magnusson.
Vad säger du till de som är tveksamma till att partierna själva får skriva om sig själva och sin egen förträfflighet, må så vara på annonsplats?
– Jag skulle säga att det är tydligt annonsmärkt och granskat. Jag tycker inte att man behöver vara rädd för att det skulle förleda läsarna, säger Kristina Magnusson.

Daniel Hansson är inte bekymrad över att vara den enda utgivaren som säger nej till politiska native-annonser.
– Det rör mig inte i ryggen. Jag fattar mitt beslut och så får de fatta sina beslut, säger han.

Publicerat av

Oskar Nord