Norran om att gå in i betalalliansen: “Vill ta nästa steg och öka antalet Plus-kunder ännu mer”

Marcus Melinder, chefredaktör och ansvarig utgivare på Norran. Bild: Jeanette Lövgren

Tidningen Norran i Skellefteå är nästa sajt in i betalalliansen.
Nu ingår fem lokalmedieföretag i Sveriges lokalnyheter.
– Vi hoppas att det här kan ge oss mer kunder, säger Marcus Melinder, chefredaktör och ansvarig utgivare på Norran.

Betalalliansen Sveriges lokalnyheter har fått en ny medlem. Det är tidningen Norran i Skellefteå som väljer att kliva in och erbjuda sina kunder resten av sajternas Plus-innehåll utan extra kostnad – och samtidigt öppna sitt Plus-material för övriga sajters kunder.
– Det känns kul. Vi har jobbat med vår plustjänst sedan sista maj i fjol och känner att vi vill ta nästa steg och försöka öka antalet kunder ännu mer. Då tycker vi att det här var ett bra sätt. Vi får ibland folk som hör av sig och tycker att det blir dyrt att ha Plus på många sajter, säger Marcus Melinder, chefredaktör och ansvarig utgivare på Norran.

Norran är, till skillnad från de flesta andra lokaltidningar, fristående från större koncerner. Men man har redan i dag utbytesavtal med flera tidningar i sin närhet. I och med Norrans intåg växer betalalliansen norrut och får Skellefteå som nordligaste utpost. Marcus Melinder, som jobbade i Mittmedia som nyhetschef på Tidningen Ångermanland och allehanda.se i Härnösand fram till sommaren 2015, hoppas att nätverket ska växa ytterligare.
– Det är vår förhoppning. Det ger ett mervärde för kunderna och eftersom vi har gemensamma utmaningar i den här branschen vore det dumt att inte ta hjälp av varandra, säger han.
I dagsläget har Norran cirka 3.000 digitala kunder, ungefär hälften på Plus och hälften på det digitala paketet med e-tidningen.

Utöver Mittmedia och Norran ingår Hall Media, VK Media och Sörmlands Media i Sveriges lokalnyheter.
– Vi välkomnar Norran och är glada över att vi blir fler, vilket bara bidrar till att nätverket kan leverera mer nytta och nöje för våra kunder, säger Jenny Hoflund-Bergvall, marknads- och försäljningschef på Sörmlands Media i ett pressmeddelande.

Publicerat av

Oskar Nord