Prislistan för printannonser görs om – Örnsköldsvik först ut: “Det finns inte rabatter, vi slutar med det”

Örnsköldsviks Allehanda går över till postdistribution i maj, samtidigt börjar den nya prislistan att gälla för annonsering i papperstidningen. Bild: Robbin Norgren/Mittmedia

Prislistan för printannonser görs om.
I Örnsköldsvik är först ut i samband med övergången till postutdelning.
– Vi ska sälja värdet istället för rabatten, säger Pierre Åberg, försäljningschef.

Annonsering i papperstidningen har länge inneburit att kunden får rabatt på det pris som står i prislistan. Nu vill Mittmedia ändra på det – och göra om prislistan helt.
Projektet har pågått ett tag och nu finns ett förslag som innebär lägre priser och färre bokningsbara annonsformat. Tanken är att införa det i Örnsköldsviks Allehanda, ÖA, i samband med att tidningen blir postutdelad i maj.
– Förhoppningen är att vi vänder på argumentationen i mötet med kunden. Från att sälja rabatten till att sälja värdet av produkten. Det pratar vi ju såklart om i dag också men nu tar vi bort momentet att prata om hur mycket rabatt kunden ska få, säger Pierre Åberg, försäljningschef i Västernorrland.
En annan förhoppning är att nya kunder ska tillkomma när det pris som marknadsförs mot potentiella kunder är lägre.

Staffan Lönner, chef på företagsmarknad.

I dagens prislista kostar en helsida i ÖA uppemot 40.000 kronor före rabatt, med den nya prislistan landar den på cirka 8.000 kronor på vardagar och strax över 12.000 på fredagar när tidningen kommer delas ut till alla hushåll.
– Vi har gjort en modell som beräknar pris utifrån antalet läsare, upplaga och hushållstäckning. Det är en modell som är skalbar, säger Pierre Åberg.
Planer finns för att, om den nya prislistan fungerar bra, gå över i resten av Mittmedia.
– Det passar bra att göra det här med ÖA eftersom vi går in i förändringen med postdistribution där. Så kan vi samla upp alla argument och problemställningar och plocka vidare till nästa och nästa region, säger Staffan Lönner, företagsmarknadschef  i Mittmedia.
Är du orolig för att lägre priser kommer minska intäkterna?
– Nej, det är jag inte. Det här är en sak som kommer säkerställa att vi når budget för 2018, säger Staffan Lönner.

Pierre Åberg, försäljningschef i Västernorrland.

I förra veckan diskuterades prislistan tillsammans med säljarna i Örnsköldsvik för att se vad som behöver göras före lansering.
– Det är en sak att komma på att något är bra i teorin, sen ska det ju kännas bra i magen för de som bär ut det och i nästa steg prata med kunderna och se om det håller på riktigt, säger Pierre Åberg.
Hur ser du på risken att ni börjar rabattera på de här, lägre, priserna?
– Hela poängen är att det inte finns rabatter, vi slutar med det. Bara att ge en procents rabatt är som att öppna Pandoras ask, säger Pierre Åberg.

Publicerat av

Oskar Nord