Gemensamma affärssystemet snart här – ersätter annonssystem: “Tekniska hjärtat i vår organisation”

Maria Jonsson, projektledare för KAP-projektet.

I drygt två år har företagsmarknad på Mittmedia haft två affärssystem.
Nu börjar det nya verktyget Netsuite fasas in.
– Det ska bli riktigt bra, säger Maria Jonsson, projektledare.

När Mittmedia och Promedia slogs ihop till ett bolag årsskiftet 2015/16 fanns en stor mängd skilda system i bolagen. Numera är det bara företagsmarknad som jobbar i helt skilda system – och det ska det snart bli ändring på. Det enorma KAP-projektet, som i princip pågått sedan fusionen, är nu på väg att lansera det nya affärssystemet som ersätter Upsales, CrossAd och AdBase. Beslut om vilket system det blir togs i december och verktyget heter Netsuite.
– Det här är ett affärssystem och inte ett annonssystem. Det används av tiotusentals företag i hela världen och är, på gott och ont, inte byggt specifikt för mediebranschen utan är ett standardsystem som vi håller på att anpassa för våra behov, säger Maria Jonsson, projektledare för KAP-projektet.
KAP står för “kunden, affären, processer” och betyder att det nya datasystemet ska stödja företagsmarknads arbete framåt.
– Företagsmarknadsaffären är inne i en stor förändring och en sådan sak är att man vill förenkla papperstidningsaffären. Vi kommer inte bygga in fullständigt stöd för alla speciallösningar i print utan passar på att göra saker som att dra ner på format och placeringskoder, säger Maria Jonsson.

Staffan Lönner, chef på företagsmarknad.

Samtidigt behålls säljverktyget Reacher, som fortsatt är det verktyg som säljarna kommer använda för att sälja annonser i Mittmedias kanaler.
Staffan Lönner, företagsmarknadschef, menar att det är viktigt för företagsmarknad att få ett gemensamt, ändamålsenligt system.
– Affärssystemet är navet för kundleveransen och det tekniska hjärtat i vår organisation. Oavsett vilken funktion du har från sälj till uppföljning så har alla tillgång till samma information och säkerställa att kunden får den leverans, effekt och service som kunden förväntar sig från oss, säger han

I Netsuite finns en avancerad del för affärsuppföljning som kan anpassas efter användarens behov. Skärmklippet ovan är en demo på hur det skulle kunna se ut. I dag finns affärsuppföljning i ett separat system.

Nu i veckan skedde de första förändringarna för att förbereda för Netsuite. Då bytte formatläggningen ut sitt verktyg för att skapa tidningsformatet åt Nerikes Allehanda. Under de närmaste månaderna följer resten av de södra titlarna efter, till det verktyg som heter Whiteboard och inte är en del av Netsuite. Sedan ska systemet för företagsmarknads kundrelationer, det som kallas CRM, flyttas över och planen är att nuvarande systemet Upsales slutar användas i maj. Bokning, fakturering och produktion går över till Netsuite efter sommaren.
– Att vi får CRM, bokning och alla andra delar i ett och samma system tror jag kommer upplevas mycket bättre både för säljet och för alla andra delar som jobbar med kundkontakt, säger Maria Jonsson.
Det här projektet har hållit på länge, vad är det som tagit sådan tid?
– Första delen handlade mycket om att två organisationer som kom från två olika håll skulle komma överens om arbetssätt och processer. Sedan har vi lagt mycket tid på utvärdering och utredning av vilket system vi ska välja och säkerställa att det kommer fungera, säger Maria Jonsson.
Men det blir verkstad i år?
– Absolut. Vi skyndar på så snabbt vi kan med infasning och övergången borde vara klar före årsskiftet. Det ska bli riktigt bra och det finns ingen anledning att dra ut på det. Samtidigt kommer vi jobba med utveckling hela tiden och anpassa det efter förändringar i affär och marknad, säger hon.

Med de nya verktygen sker också en besparing. Enligt Maria Jonsson minskar kostnaderna för licenser och service med ungefär en tredjedel jämfört med i dag.

Publicerat av

Oskar Nord