Hela listan: Fem tidningar ökar – alla Mittmedias sajter minskar i Orvestos räckviddsmätning

Titlarna som ökar räckvidden i print. Falu-Kuriren är den största av fem titlar som räknas in i Dalarnas Tidningar.

Här är Mittmedias förändringar i Orvestos räckviddsmätning.
Flera minskar – men företagsmarknadsmarknadschefen vill tona ner mätningens betydelse.
– Vår annonsaffär ligger i effekt för kunden och det handlar inte bara om räckvidd, säger Staffan Lönner.

I fredags släppte Orvesto sina nya räckviddssiffror för helåret 2017. En panel med knappt 40.000 människor i hela Sverige har svarat på frågor om vilka medier de konsumerar – både digitalt och i print.
För Mittmedias del ökar räckvidden i print för Nerikes Allehanda, Sundsvalls Tidning, Gefle Dagblad, Dalarnas Tidningar och Länstidningen Södertälje. Men i övrigt är det nedåtgående siffror – både för print och digitalt.
Någon analys av orsaken till förändringen är inte gjord – och företagsmarknadschefen Staffan Lönner tycker att mätningen till stor del har spelat ut sin roll.
– Vår annonsaffär ligger inte i Orvestos räckviddssiffra utan i den effekt vi skapar för kunden. Att vi har många läsare är grunden i vår affär men det är inte huvudargumentet för att vi ska vara en affärspartner för våra kunder. Räckvidden skapar förutsättningar för att göra affärer, framförallt när vi vet mer om våra läsare så vi kan sälja specifika målgrupper, säger han.
Så du är inte orolig över de här siffrorna?
– Nej, inte alls.

Staffan Lönner, chef på företagsmarknad.

Med verktyget Reacher som lanserades för ett år sedan styrs annonserna på just geografi och målgrupp – och visas på de sajter där målgruppen finns, vid behov även på sajter utanför Mittmedia. Därför blir det viktigare att veta så mycket om läsarna som möjligt.
– Det är inte antalet läsare som gör att vi har en affär, snarare är det möjligheten att målgruppsanpassa som gör att vi kan kapitalisera mer på våra läsare, säger Staffan Lönner.
En anledning till att den digitala räckvidden går ner kan vara att de som besvarar enkäten inte är helt medvetna om vilka sajter de surfat på, menar Sven Lindgren, analytiker på företagsmarknad.
– Det handlar om psykologi och hur du konsumerar nyheter i dag. Om den som svarar tänker på vilken sajt den är inne på eller inte, säger han.

Den ökade räckvidden för print kan bero på att e-tidningen tagit marknadsandelar. Att Plus lanserades i slutet av 2016 kan spela in i den minskade digitala räckvidden.
– Den som inte är Plus-kund kan inte längre läsa allt material på våra sajter och då kan de såklart sluta besöka oss. Det säger sig själv att det ger en tappad räckvidd men värdet av de inloggade användarna är ändå större eftersom de betalar och ger oss en möjlighet att sälja annonser på målgrupp och geografi, säger Staffan Lönner.

Räckvidden för Mittmedias morgontidningar i tusentals personer en genomsnittlig dag:

Titel Print 2016 Print 2017 Digitalt 2016 Digitalt 2017 Totalt 2016 Totalt 2017
Arbetarbladet 37 37 32 22 63 55
Avesta Tidning 12 12
Bärgslagsbladet/Arboga Tidning 25 23
Dala-Demokraten 36 33 20 15 53 46
Dalarnas Tidningar 95 96 75 68 145 140
Fagersta-Posten 13 12
Gefle Dagblad 46 49 41 39 74 77
Hela Hälsingland 66 60 42 41 87 82
LT Södertälje 32 35 23 21 50 50
LT Östersund 27 25 19 15 40 36
Nerikes Allehanda 95 104 78 68 147 144
Norrtelje Tidning 40 39
Nynäshamns-Posten 19 17
Sala Allehanda 16 14
Sundsvalls Tidning 55 59 47 45 86 88
Tidningen Härjedalen 12 10
Tidningen Ångermanland 36 32 44 43
VLT 81 71 58 54 116 108
Örnsköldsviks Allehanda 32 29 44 43
Östersunds-Posten 46 44 46 40 76 71

E-tidning ingår i ”print”. Den digitala siffran inkluderar både mobil och desktop.
Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda har gemensam sajt, den digitala siffran är därför gemensam.
Vissa titlar saknar, som synes, mätning för digital räckvidd hos Orvesto.
Hela rapporten med alla titlar som deltar kan du hitta här.

Publicerat av

Oskar Nord