Reklamtävlingen där kunderna mixar för att få effekt – nu börjar kampanjerna i Södertälje publiceras

Jonathan Piringer, säljare i Södertälje och den som kom på tävlingen som fått namnet Mittmediamix. Nu rullar annonsörernas bidrag ut.

Nu ska Södertäljes bästa marknadsförare utses.
I Mittmedias tävling “Mittmediamix” tävlar 17 företag mot varandra.
– Det är inte vinsten som fått företagen att vara med – alla får feedback från juryn på sina kampanjer, säger Jonathan Piringer, säljare.

Under mars och april ska tävlingsbidragen publiceras i Mittmedias kanaler. Företagen som deltar köper sin plats i tävlingen och får då 100 poäng att fördela mellan olika medieslag i en varumärkesbyggande kampanj.
– Vi vill få företagen att utveckla sin lokala marknadskommunikation och bevisa att det fungerar bra om man gör det och använder en mix av kanaler. Det ska vara ett profilerande budskap och en kampanj som de inte använt förut, berättar Jonathan Piringer, säljare i Södertälje och den som ligger bakom tävlingen.
Kunderna som deltar är allt från snickare och färghandlare till Ica Maxi och två kommunala bolag. Det de flesta har gemensamt är att de inte brukar lägga särskilt stor del av sin marknadsföringsbudget i Mittmedias kanaler. Totalt omsätter tävlingen knappt en halv miljon kronor.

Tävlingsvinnaren utses i juni – men det är inte vinsten som är syftet med tävlingen.
– Vår roll är att hjälpa företag att vara framgångsrika och då måste vi även prata innehåll i deras kampanjer och inte bara ytor och kanaler. Det här ställer mycket högre krav på oss att göra ett seriöst arbete kring vad kundens behov är och vilka de vill nu ut till med vad, säger Jonathan Piringer.
Är det något som förvånat så här långt?
– När vi fått chansen att prata mix på riktigt så inser också kunderna hur bra och viktig kanal print faktiskt är mitt i all digital omställning. Alla kanaler blir värderade på sitt sätt med sina fördelar, säger Jonathan Piringer.

En jury bestående av sex personer kommer utse vinnaren – men alla deltagande företag får återkoppling från juryn på sin kampanj. Mittmedias företagsmarknadschef Staffan Lönner är en av jurydeltagarna – och han lovordar tävlingen.
– Det här är ytterligare ett sätt att påvisa vilken marknadsföringspartner vi är i dag och ger oss möjlighet att bevisa effekten i alla kanaler. Jag tycker det är ett jättebra initiativ för att engagera det lokala näringslivet som jag gärna skulle se mer av i vårt område, säger han.
Vinsten är, förutom äran och återkoppling på sin marknadsföring, att få publicera sin kampanj på nytt utan kostnad.

De sitter i juryn för Mittmediamix
Staffan Lönner, företagsmarknadschef i Mittmedia.
Aydin Aho, näringslivschef i Södertälje.
Torbjörn Larsson, medierådgivare på Frank Agency.
Christopher Hansby, art director.
Lena Schulte, fd centrumledare i Södertälje.
Tomas Karlsson, politisk redaktör på Länstidningen.

Publicerat av

Oskar Nord