Nya TS-siffrorna: Här är titlarna som ökar i upplaga – och hela listan på förändringarna

Hans Lindeberg, chefredaktör, och Karin Wallström, deskchef, gläds åt upplageökningen på ÖP – som är störst i Mittmedia med 8,1 procent.

Årets TS-siffror är här.
Flera titlar i Mittmedia ökar för jämfört med förra året – något som inte skett på många år i upplagesammanhang.
– Nu har vi vänt kurvan, säger Hans Lindeberg, chefredaktör på Östersunds-Posten som ökar mest.

De årliga upplagesiffrorna från TS brukar vara dyster läsning för tidningarna – sedan många år har upplagorna på papperstidningen gått ner. När årets TS-mätning släpps innehåller den en stor nyhet: Även digitala prenumeranter räknas in i upplagan. Tack vare det ökar flera titlar i Mittmedia sin totala upplaga.
– Det ligger i linje med våra egna beräkningar och trenden är tydlig att vår digitala volym bidrar till att vända den negativa trenden som vi historiskt varit vana vid. Generellt är framgångsreceptet att lyckas skapa en nettoökning av digitala kunder genom att både locka nya och öka lojaliteten bland de befintliga för att minska avhoppen. Där lyckas olika titlar olika bra, säger Anna Joneby, privatmarknadschef i Mittmedia.

De titlar som ökar i upplaga är Östersunds-Posten (+8,1%), Tidningen Härjedalen (+1,9%), Sundsvalls Tidning (+1,7%), Örnsköldsviks Allehanda (+0,8%) och Gefle Dagblad (+0,6%).
– Det känns skitkul. Nu gäller det bara att hålla i det, säger Hans Lindeberg, chefredaktör på Östersunds-Posten – som aldrig tidigare under sina tio år som chefredaktör varit med om en uppåtgående upplaga.
Han tror att uppgången beror på ett målmedvetet arbete på redaktionen och en levande diskussion om den journalistik man gör men också att man har en lång tid av digitalt fokus bakom sig på redaktionen.
– Sen har vi medvetet varit väldigt bra på att bevaka fotbollslaget ÖFK eftersom vi såg att det var så stort intresse för det, säger Hans Lindeberg.
Karin Wallström är deskchef i Jämtland och gläds åt siffrorna.
– Jag är så otroligt glad att fler hittar till oss. Jag tror att nyckeln på ÖP varit att tidigt sudda ut gränser och jobba tillsammans över avdelningar, till exempel mellan sporten och allmänna eller desken och olika titlar, säger hon.
Östersunds-Postens ökning är störst av alla dagstidningar i Sverige.

Anna Joneby, privatmarknadschef. Bild: Daniel Guerra/Mittmedia

Minskningen är allra störst på Bärgslagsbladet och Arboga Tidning – där upplagan störtdyker med 22,6 respektive 20 procent. Bakgrunden är den förändring som genomfördes vid förra årsskiftet där tidningarna gick ner till tredagarsutgivning samtidigt som redaktionen bantades.
– Vi har lärt oss massor på frekvensförändringen av Bbl och AT. De lärdomarna, både det bra och det mindre bra, har vi tagit med oss in i projektet för förändringen till dagdistribution för Örnsköldsviks Allehanda, säger Anna Joneby.

I fjol minskade Mittmedias totala upplaga med 9 procent, i år är den siffran nere på 3,3 procent. För 2018 är målsättningen att helt vända siffrorna och visa gröna siffror på totalen.
– Vi har budgeterat med en total ökning på 7,5 procent, säger Anna Joneby.
Även om tillväxten sker digitalt, och är betydande (extern länk), är det fortfarande betydligt fler som prenumererar på en papperstidning än ett digitalt paket – bara en fjärdedel av Mittmedias prenumeranter i TS-mätningen är digitala.

Hela listan – så ser TS-upplagan ut för Mittmedias titlar:

Titel TS 2016 TS 2017 Varav digitalt Förändring procent
Arbetarbladet 13.400 12.800 2.300 -4,5%
Arboga Tidning 2.500 2.000 1.350 -20,0%
Bärgslagsbladet 5.300 4.100 2.650 -22,6%
Dala-Demokraten 8.100 7.600 2.100 -6,2%
Dalarnas Tidningar 45.000 41.200 12.500 -8,4%
Fagersta-Posten 4.700 4.300 200 -8,5%
Gefle Dagblad 17.300 17.400 4.100 +0,6%
Hudiksvalls Tidning 9.700 9.600 3.100 -1,0%
Ljusdals-Posten 4.400 4.400 1.400 0,0%
Ljusnan 8.200 8.200 2.600 0,0%
Länstidningen Södertälje 9.800 9.200 2.600 -6,1%
Länstidningen Östersund 7.600 7.200 1.900 -5,3%
Nerikes Allehanda 39.600 38.500 7.100 -2,8%
Norrtelje Tidning 12.100 11.600 1.000 -4,1%
Nynäshamns Posten 6.100 5.900 0 -3,3%
Sala Allehanda 6.100 5.600 500 -8,2%
Sundsvalls Tidning 23.400 23.800 6.200 +1,7%
Söderhamns Kuriren 5.300 5.200 1.600 -1,9%
Tidningen Härjedalen 5.200 5.300 300 +1,9%
Tidningen Ångermanland 13.100 12.900 4.200 -1,5%
Vestmanlands Läns Tidning 26.400 25.300 7.600 -4,2%
Örnsköldsviks Allehanda 12.000 12.100 4.400 +0,8%
Östersunds-Posten 16.100 17.400 7.300 +8,1%
TOTALT 301.400 291.600 77.000 -3,3%

Publicerat av

Oskar Nord