Nu kommer första numret av gratistidningen i Jämtland – så blir nya ÖP Magasin

Sidorna för det första numret sitter uppe på väggen. Tidningen trycks på Mittmedia prints anläggning i Östersund på ett något tjockare papper än den vanliga morgontidningen. Från vänster: Hanna Thelenius, Mikael Ojala, Anna Sundkvist och Fredrik Hanses.

ÖP Magasin heter den nya gratistidningen i Östersund.
I veckan kommer första numret.
– Det känns bra. På onsdag är vi ute på stan och delar ut tidningen, det ska bli kul, säger redaktören Anna Sundkvist.

I november kom de sista numren ut av de gamla gratistidningarna 100% Östersund, 100% Krokom och 100% Strömsund. På onsdag den här veckan landar det första numret av den nya gratistidningen ÖP Magasin i brevlådorna i Östersund och Krokoms kommun. I resten av kommunerna i Jämtland läggs tidningen ut i tidningsställ.
– Vi märkte att det började gå sämre med annonsförsäljningen och kände att vi ville göra ett omtag på gratistidningarna. Efter att ha gjort marknadsundersökningar kom vi fram till att det skulle bli en månadstidning riktad mot hela Jämtland och att den skulle komma ut före lönehelgen, säger Hanna Thelenius, marknadskoordinator i Östersund och samordnare för tidningsprojektet.
Omtaget resulterade i en magasinsliknande produkt – som till namnet tydligt hör ihop med Östersunds-Posten, ÖP.
– Det är en otrolig fördel att kunna prata gratistidning med vårt vanliga varumärke. ÖP är ett varumärke med historia och då vet folk direkt vilka som är avsändare, säger Fredrik Hanses, säljare.

Innehållsmässigt kommer tidningen fokusera på profiler, näringsliv och att blicka framåt.
– I första numret berättar skidskyttestjärnan Helena Ekholm om sin nya karriär, nu ska hon bli personlig tränare efter en tid som revisor. Illustratören Ulla Granqvist, som tidigare jobbat på ÖP, är tillbaka och så har Stefan Nolervik ett uppslag, säger Anna Sundkvist, redaktör för ÖP Magasin.
I tidningen har kommunvinjetterna kommit tillbaka, där artiklar som tidigare publicerats i andra produkter återanvänds tillsammans med tips på vad som händer i kommunen.

Fredrik Hanses, säljare, Anna Sundkvist, redaktör, Hanna Thelenius, samordnare, och Mikael Ojala, säljare är några av dem som jobbat med att ta fram ÖP Magasin.

Tidningen delas ut i Östersund och Krokom av TAB, som även delar ut morgontidningarna, under perioden onsdag-fredag veckan före lönehelgen. Strömsund, som tidigare hade gratistidningen 100% Strömsund, blir nu utan gratistidning.
– Vi har den i ställplatser i Strömsund och våra andra kommuner, det är inte lönsamt att dela ut den. Men vi ser det här som en start och skulle det bli en stor efterfrågan och mycket annonsörer så kan vi mycket väl komma att utöka med fler områden framöver, säger Hanna Thelenius.
Annonsförsäljningen till det första numret har nästan nått budget – och säljarna Fredrik Hanses och Mikael Ojala tror att tidningen kommer tas väl emot av annonsörerna.
– Vi ska ha ett bra erbjudande till våra annonsörer och det finns en väldigt bra funktion med en räckviddsprodukt, säger Fredrik Hanses.
Även chefredaktören Hans Lindeberg ser fram emot premiärnumret.
– Det ska bli väldigt spännande att se hur den tas emot. Vi är nöjda och den är ett klart lyft jämfört med de gratistidningar vi hade förut, säger han.

Runt om i Mittmedia har flera förändringar med gratistidningarna nyligen genomförts. I Dalarna lades Mitt Dalarna ner och ersattes av Pralin och i Örnsköldsvik lanserar Mittmedia i maj en totaldistribuerad version av Örnsköldsviks Allehanda. Gratistidningen Mitt Gävle har också fräschats upp, där den nya versionen av tidningen kommer ut till helgen.

Publicerat av

Oskar Nord