Naturälskaren Michelle utvecklar de personliga sajterna: ”Vi får nya överraskningar varje dag”

Michelle Ludovici i Sundsvall.

En gemensam startsida ska bli många unika och personaliserade.
Naturälskaren Michelle Ludovici på DMU är en av dem som jobbar med utvecklingen.
– Varje dag är en utmaning, säger hon.

Det var naturen och den svenska mentaliteten som fick Michelle Ludovici att lämna Tyskland och flytta till Sverige. Som utbildad gymnasielärare blev det första stoppet Engelska skolan i Sundsvall där hon undervisade i tyska och franska. Efter ytterligare ett år som lärare på en gymnasieskola bestämde hon sig för att göra något annat, och sökte sig till civilingenjörsutbildningen på Mittuniversitetet. Ett stort hopp kan tyckas, men det finns likheter.
– Det hjälper i båda att känna igen mönster och tänka logiskt och strukturerat, säger Michelle Ludovici.
Fem års utbildning resulterade i en masterexamen i industriell ekonomi och datavetenskap och efter en vinst i Mittmedias programmeringstävling Midhack rekryterades hon till DMU, Mittmedias digitala utvecklingsavdelning. Efter att ha jobbat med annonsverktyget Reacher i ett och ett halvt år jobbar hon numera med personaliseringsprojektet, som i korthet går ut på att Mittmedias nyhetssajter ska presentera ett personligt anpassat innehåll för besökarna istället för att en webbredaktör väljer ut artiklar som visas på startsidan.
– Personaliseringsprojektet handlar om att öka relevansen i artikelurvalet, att visa artiklar baserat på läsarens intresse och var de bor. Genom att göra det hoppas vi att de stannar längre på våra sidor och läser mer och det ska göra att fler blir Plus-kunder och att färre hoppar av, berättar Michelle Ludovici.

En av de stora utmaningarna med projektet är att undvika så kallade filterbubblor, att användarna bara får den typen av innehåll de konsumerat förut och aldrig överraskas med nya infallsvinklar och ämnen.
– Om vi bara skulle visa den kategori som du oftast läser skulle det bli tråkigt för en människa, därför tittar vi också på vad liknande användare läser och vad alla användare på sajten läser. På det sättet undviker vi en filterbubbla och får in artiklar som är allmänt intressanta för många. I de tester vi gjort blir listorna väldigt varierande och det ser bra ut så här långt, säger Michelle Ludovici.
Projektet fick i december fyra miljoner kronor från Google. Michelle Ludovici tycker att det är utmanande – och det mest spännande som hon jobbat med.
– Varje dag är en utmaning och vi får nya överraskningar varje dag. Man får hela tiden nya insikter och att få jobba tillsammans med så många smarta människor är väldigt givande, säger Michelle Ludovici.

Den svenska naturen var en lockelse när flytten gick från Tyskland. Michelle är en hängiven vandrare som varit i Skuleskogens nationalpark, tio mil norr om Sundsvall, många gånger.
– Jag älskar att vara ute i naturen, jag har varit i Skuleskogen minst 30 gånger och övernattat både på sommaren och vintern. Nu vet man vilken stuga som är bäst och när man behöver vara där för att få bästa platsen. Att komma ut i naturen är ett bra sätt att komma bort i tankarna och slappna av, säger Michelle Ludovici.
Hon har även lärt sig åka skidor och spenderar en hel del tid med att löpträna, spela tennis och fotboll. Tyskland, där hon är född, eller Frankrike, där hon är uppvuxen, saknar hon inte.
– Absolut inte, livskvalitén är så mycket högre här. Det finns många fördelar med att leva i Sverige, även om det är många svenskar som klagar. På jobbet finns det inte samma armbågsattityd och hierarkier som det gör i Tyskland och det gör att man blir mer kreativ och innovativ, säger Michelle Ludovici som också hyllar sina kollegor på DMU.
– Jag stortrivs här och många av oss är kompisar på fritiden också, säger hon.

Fakta: Michelle Ludovici
Ålder: 33 år.
Gör: Teknisk projektledare.
Bor: Lägenhet i Granloholm, Sundsvall.
Familj: Vänner och kollegor i Sundsvall. Föräldrar i Frankrike.

Läs tidigare Måndagsmöten:
► Karin startade ”Glesbygdsgirls” – deltog på FN-konferens i New York: “En stereotyp nidbild av glesbygden”
► Internetpionjären Mats utbildar journalister i Vietnam – och driver hälsobrunn: “Är så otroligt nyfiken”
► Louise gick från kund till säljare – efter 20 år som egenföretagare: “Höll på att jobba ihjäl mig”
► Johanna formger ledarsidorna – och inreder med färg och form: “Gillar retro och skandinavisk design”
► Gert håller takten på jobbet – och i dansbandet Wickys: “Spelar för att det är jävligt roligt”

Publicerat av

Oskar Nord