Nynäshamns-Posten nästa tidning att delas ut med post – planerar för fler titlar: “Ska presentera en idé”

David Klasson, reporter i Nynäshamn, tror att det går att förklara förändringen för läsarna på ett bra sätt men menar att man måste ha bra beredskap för att hjälpa kunderna att komma igång med sina digitala prenumerationer. Bild: William Kihlberg

2 maj börjar Örnsköldsviks Allehanda delas ut med post.
Nu står det klart att Nynäshamns-Posten följer efter.
– Jag tror det blir mindre dramatiskt än i Örnsköldsvik, säger Daniel Nordström, chefredaktör.

På ett styrelsemöte i fredags fattades beslutet att förändra distributionen för Nynäshamns-Posten, NP. Från och med 1 oktober ska tidningen delas ut med post under dagen istället för med tidningsbud på morgonen. Det blir Mittmedias andra tidning att byta distributionsform – sedan tidigare är det bestämt att Örnsköldsviks Allehanda, ÖA, går över till postutdelning den 2 maj. Den stora skillnaden mellan produkterna är att NP kommer ut två gånger i veckan, tisdag och fredag, ÖA kommer före förändringen ut sex dagar i veckan.
– Det ska bli intressant att genomföra den här förändringen med en tidning som har låg frekvens. I det stora handlar det om att bygga ytterligare kunskap runt dagdistribution, säger Per Bowallius, vd i Mittmedia.

Daniel Nordström. Bild: Kenneth Hudd/Mittmedia

I Örnsköldsvik genomförs andra förändringar samtidigt: En gratistidning startas och lördagsutdelningen försvinner – samtidigt som prenumerationspriset sänks. I Nynäshamn blir det till stor del “business as usual”.
– Vi gör ingen förändring av innehållet och kör på med en liknande produkt så jag bedömer att Nynäshamn inte är lika dramatiskt som i Örnsköldsvik. Vi har plockat med oss mycket kunskap från ÖA och fjolårets förändring av Bbl/AT, säger Daniel Nordström, chefredaktör på Nynäshamns-Posten.
Någon förändring på redaktionen i Nynäshamn, som består av fyra reportrar och en nyhetschef, är inte planerad. Samtliga hade informerats om planerna sedan tidigare.
– Det känns positivt att man sparar på distribution istället för på redaktionen. Det är klart att läsarna kommer reagera och bli ledsna över att inte få tidningen på morgonen men samtidigt tror jag att det går att förklara för dem varför vi gör den här förändringen. Jag hoppas ju att man i första hand vill läsa NP för innehållet och inte för vanan att den kommer på morgonen, säger David Klasson, reporter i Nynäshamn.

Per Bowallius, vd i Mittmedia.

Distributionskostnader står tillsammans med tryck för ungefär hälften av Mittmedias fasta kostnader och minskar inte i takt med att upplagorna faller. Genom postdistribution blir kostnaden istället rörlig.
– På ett övergripande plan behöver vi hitta en väg vidare ur den struktur vi är i, det ser vi inte minst genom att annonsförsäljningen i print är på väg neråt. Logiken har inte ändrats utan snarare förstärkts, säger Per Bowallius.
Hur ser nästa steg ut, finns det någon plan för det?
– Vi har sagt tidigare att vi tittar på en total transformation av alla våra tidningar och till styrelsemötet före sommaren ska vi presentera en idé om hur det ska gå till. Vi tittar på det i varje region och varje ledningsgrupp jobbar med den här frågan.
Varför väljer ni att göra det här innan ÖA-projektet utvärderats?
– Vi har sett det som en möjlighet och bedömde att det var bra att börja redan nu med en tvådagarstidning för att samla in kunskap inför nästa steg. I Örnsköldsvik har vi ökat tappet något på papperstidningen men 75 procent blir istället kund på e-tidningen. Det är jätteintressant och jag tror att tiden är ganska mogen för den här typen av förändringar, säger Per Bowallius.

Publicerat av

Oskar Nord