Möt Mittmedias doldisföretag – som kollar på all tv-reklam i Sverige: “Andra vet inte vad vi gör”

Tage Degerlund går igenom tv-kanalernas reklamblock och ser till att alla filmer lagts in ordentligt.

De genererar ett par miljoner i vinst varje år – genom att titta på reklam.
Företaget Tv-check är Mittmediafamiljens stora doldis.
– Det finns folk som vi träffar i lunchrummet varje dag som inte vet vad vi gör, säger Kent Westerberg, vd.

Affärsidén föddes med i samband att reklam-tv slog igenom i Sverige i början av 90-talet. När TV4 gjorde sitt intåg i det marksända tv-nätet väcktes behovet hos de annonserande företagen att bevaka så att deras reklamfilmer verkligen sändes rätt antal gånger och i rätt sammanhang.
– Grundaren Lars Gustavsson hade en kompis som jobbade på Ica och de upplevde att det var svårt att kontrollera att man fick vad man betalade för. Så det började faktiskt som ett rent uppdrag åt dem, berättar Kent Westerberg, vd på Tv-check som jobbat i bolaget sedan 1998.
Bolaget bildades under VLT och växte. På 90-talet var nästan alla mediebyråer kunder hos TV-check och det stod videobandspelare i ett helt rum som spelade in tv-kanalerna. Sedan fick de anställda manuellt skriva in när vilken reklamfilm visades.

Kent Westerberg, vd på Tv-check.

Numera görs allt digitalt – och med fler kanaler. Men den grundläggande affärsidén är fortfarande densamma: Att logga när tv-reklam sänds och sälja informationen vidare.
– Annonsörerna är främst intresserade av konkurrens. En reklamfilm ska inte visas i direkt anslutning till en konkurrerande. Om Coca-Cola visas bredvid Pepsi så är kanalen skyldig att kompensera för det och den typen av saker är det vanligaste vi rapporterar, säger Kent Westerberg.
Men informationen säljs också till kanalerna själva.
– Det kan låta lite skruvat, men de vill ha samma information som kunderna när kunden hör av sig, säger Kent Westerberg.
En annan del är konkurrensbevakning, Tv-check informerar sina kunder när en av kundernas konkurrenter börjar sända en ny reklamfilm. Dels kan det röra sig om helt nya filmer, men även om konkurrenten justerar priset på sin produkt eller ändrar en speakerröst ska det noteras.

Tage Degerlund och Kent Westerberg på TV-checks kontor i VLT-huset i Västerås. Här samlas också de flesta stora dagstidningar där annonserna registreras och läggs in i databasen.

Utöver det säljs informationen också till MMS, som mäter kanalernas tittarsiffror, för att stämma av de loggar som skickas från tv-kanalerna och ligger till grund för prissättningen.
Men det är inte bara tv som kontrolleras. Bolaget går också igenom de större papperstidningarna och registrerar vilka annonser som är med – på ungefär samma sätt som med tv-uppdraget. Omsättningen mellan tv och print är i det närmaste jämt fördelad mellan de olika medieslagen men eftersom tidningsdelen innehåller mer manuellt arbete är de åtta personer som jobbar, mot tv-delens fyra. Omsättningen i bolaget ligger kring 12 miljoner kronor och vinsten ungefär 15-20 procent av det.

När Tage Degerlund började på Tv-check var videobandspelare det vanligaste arbetsverktyget – numera sköts allt digitalt framför datorn.

En av veteranerna på Tv-check är Tage Degerlund som jobbat i bolaget i 25 år. Han minns hur det i bolagets barndom stod VHS-spelare i ett helt runt och mycket krångligare jobbet var då.
– Då gick man igenom en och en halv kanal per dag, i dag gör jag en kanal på ungefär en halvtimme. När det var VHS drömde man mardrömmar om spolningsljudet, säger han.
Numera sitter Tv-check i en avskild del i kontorslandskapet i VLT-huset i Västerås, utan att göra särskilt mycket väsen av sig. Bolaget ägs av Mittmedia
– Men tänker inte så mycket själv på att folk inte vet vad vi gör, säger Kent Westerberg.

Publicerat av

Oskar Nord