Sporten tar fler rättigheter – sänder 250 fotbollsmatcher i sommar: “Har fått valuta för pengarna”

Bataljerna mellan lagen i herrfotbollens division ett kommer att livesändas – här ett möte från Örebrolaget BK Forward, ett av lagen i serien. Bild: Filip Erlind/Mittmedia

Sportredaktionens rättighetsjakt fortsätter.
Nu senast med herrfotbollens division ett.
– Livesport är ett innehåll som engagerar många, såväl nya som lojala användare, säger Mattias Wallström, affärsutvecklare.

Just nu går säsongerna in i varandra på sportredaktionerna. Vintersporter som ishockey, bandy och skidor byts mot sommarsporterna fotboll och folkrace. För sportens del har det varit en liveintensiv vinter. Och det lär bli än mer när fotbollssäsongen drar igång. I går blev det klart att betalnätverket Sveriges lokalnyheter sänder 70 matcher från herrarnas division ett (extern länk: Mittmedia). Sedan tidigare har det stått klart att Mittmedia och Västerbottens-Kuriren sänder över 60 matcher i damernas näst högsta division Elitettan. Utöver det blir det från de lägre serierna ett 15-tal fotbollsmatcher per region i Mittmedia. På totalen alltså över 250 fotbollsmatcher.
– I fjol sände vi jättemycket, nu i år ska vi sända de heta matcherna. När det är bra matcher går det bra men fansunderlaget har sin begränsning – det är inte värt att sända varenda match, säger Mattias Wallström, affärsutvecklare på sporten och den som hanterar rättigheterna.
Hur hinner sportredaktionen med sig med alla dessa livesändningar?
– Vi har en dialog om det varje dag, jag gör inget om jag inte har sportredaktionen i ryggen. Våra sportjournalister gör ett fantastiskt jobb och Johan Solum är en stor hjälte som roddar med allt och är spindeln i nätet tillsammans med tv-navet, säger Mattias Wallström.

Mattias Wallström.

Folkracesäsongen har redan smygstartat och där kommer Mittmedia sända flera tävlingar i en egen cup. Ett sätt att få de motorintresserad kunderna att hänga kvar längre som betalande kunder. Utöver fotbollssändningarna är Mittmedia med i kampen om rättigheterna till speedwayens högsta serie. Hur mycket rättigheterna kostar är ofta hemligt, men kostnaden under fjolåret var enligt Wallström “några hundratusen”, där en betydande del består av de två Europa league-matcherna med ÖFK som sändes.
– Jag tycker absolut att man fått valuta för pengarna sett till det stora målet som var under 2017 att få in nya kunder. Där har vi klart levererat över alla mål. Sen måste vi bli ännu bättre på att få till annonsaffären på livesport, där finns det mer att göra, säger Mattias Wallström.

Under fjolåret ledde livesändningarna till tusentals nya kunder.
– Nya kunder gick helt fantastiskt under 2017, sen har vi samma utmaning som hela företaget att behålla dem. Sporten ligger i det övre skiktet när det gäller avhopp men det skiljer inte så mycket mot andra kategorier, säger Mattias Wallström.

Publicerat av

Oskar Nord