Nu läggs även ledarna bakom betalvägg – testas på fem sajter: “Roligt och naturligt”

Gabriel Ehrling Perers första Plus-märkta ledartext på DT.se. Från och med i går och två månader framåt kommer lokala ledare vara låsta på fem av Mittmedias sajter.

På prov ska även ledartexter Plus-märkas.
I går började det två månader långa testet på fem sajter.
– Det känns jätteroligt att testa och se vad vi kommer fram till, säger Anders Rönmark, opinionschef.

Sedan Plus lanserades på Mittmedias sajter för snart ett och ett halv år sedan har material från ledarredaktionerna varit undantagna från reglerna om Plus-märkning: Allt material har varit öppet på sajterna. Det blir det ändring på nu. Under två månader genomförs ett försök på fem av Mittmedias sajter där det lokala och regionala opinionsbildande materialet ska läggas bakom betalvägg.
– Dels har det att göra med Mittmedias övergripande affärsstrategi om Plus och vi vill testa om opinionsmaterialet kan bidra till den affären och bygga en ännu mer lojal och trogen läsekrets, säger Anders Rönmark, opinionschef i Mittmedia.

Gabriel Ehrling Perers.

De sajter som är utvalda för testet är st.nu, op.se, ltz.se, dt.se och na.se. På ledarsidan i Dalarna är Gabriel Ehrling Perers ledarskribent.
– Jag tycker att det känns väldigt roligt och naturligt, säger han.
Under måndagen publicerade han sin första Plus-märkta ledartext.
– Den handlar om det ganska akuta läget på Dalarnas arbetsmarknad där det är stor brist på kompetent arbetskraft och statsminister Stefan Löfvens uttalande om att göra det ännu svårare med arbetskraftsinvandring. En lokal fråga i vårt område kopplat till en nationell händelse, säger Gabriel Ehrling Perers.

Anders Rönmark.

Nationella kommentarer kommer vara fortsatt öppna, men fokus för de sajter som ingår i testet blir nu på lokala åsikter.
– Det här ligger i linje med att vi vill skriva mer lokalt och hitta de lojala läsarna. Vi kommer också att jobba mer med paketeringen utifrån ett Plusperspektiv och kanske inte utifrån ett perspektiv att optimera för sociala medier som vi jobbat hittills, säger Anders Rönmark.
Men tror du att någon kommer bli Plus-kund för att läsa ledare?
– Jag hoppas det och tror att det kan göra det. Vi har många duktiga skribenter som är starka varumärken för sina respektive titlar så det är min förhoppning att de som läser vill fortsätta med det.
Det finns inte en risk att färre tar del av ledarmaterialet?
– Klart att det finns en risk med det och det är klart att vi kommer se att trafiken går ner i alla fall i början. Samtidigt tror vi att de lokala materialet lockar den trogna och lokala läsekretsen vi har, säger Anders Rönmark.

Gabriel Ehrling Perers har tidigare skrivit en kulturartikel om betalväggar och lokaljournalistik och beskriver sig som “nördigt intresserad” av ämnet. Han ser bara plus med att vara Plus-märkt.
– Jag tror att det är rätt att se att även ledarmaterialet hör till det som ska hålla en så hög kvalitet att människor ska betala för det. Det är också en fråga om långsiktig överlevnad, jag är övertygad om att det går att driva tidning i Dalarna under all överskådlig framtid, men man kan inte tro att det går att göra med en rak räkviddsaffär. Det kommer stå och falla med att vi har människor som är beredda att betala för oss, säger Gabriel Ehrling Perers.

Publicerat av

Oskar Nord