Örebroar’n firar priset som Årets gratistidning: “Hög nivå och en tydlig linje i många år”

Marcus Titus och Jesper Eriksson, reportrar på Örebroar’n är glada över att jobba på Årets gratistidning.

Gratistidningen Örebroar’n fyller 30 år i år.
I fredags utsågs den dessutom till Årets gratistidning.
– Vi är jättestolta över den här utmärkelsen, säger Marie Thelberg, mediesäljare.

På gratistidningarnas branschdag i fredags fick tidningen sitt pris. Örebroar’n var nominerad i två kategorier – årets reportage och helhetspriset. När reportagepriset gick till en annan tidning väcktes hoppet om att kunna ta hem helhetspriset.
– Jag hade en bra magkänsla att vi skulle vinna i alla fall ett av priserna. När motiveringen lästes upp var det lite fram och tillbaka om det kunde vara vi och det känns jättekul att vinna. Det är en upplevelse man tar med sig och en merit både för oss och för hela mediehuset, säger Marcus Titus, reporter på Örebroar’n tillsammans med Jesper Eriksson

Marie Thelberg, mediesäljare på Örebroar’n med vinstplaketten.

Juryns motivering såg ut så här: ”Årets gratistidning är en vuxen produkt. Struktur och layout skapar skarpa linjer mellan artiklar och annonser till fördel för båda parter. Den lämnar prydligt vinster till ägarna sedan många år. Den tar uppdraget att vara en granskande röst i lokalsamhället på stort allvar, men tvekar inte att lyfta blicken långt utanför upptagningsområdet.”
– Jag tror att det handlar lite om lång och trogen tjänst. Vi har haft en hög nivå och en tydlig linje i många år och upplevs som en riktig nyhetstidning med starkt nyhetsfokus. Ibland får en gratistidning stämpeln av att ha lite mer lättsam materia, en framgångsfaktor för oss är att vi även vågar ta i tunga ämnen, säger Jesper Eriksson, reporter.
Marie Thelberg har jobbat som mediesäljare på tidningen i sju år och är inne på samma spår.
– Den upplevs som en morgontidning för det är så bra journalistik i den, sen tror jag att det är en kombination av att annonserna också är en del av tidningen för att läsarna kan ta del av olika erbjudanden. En framgångsfaktor är att vi är lokala och så når vi ju ut till nästan 60.000 som läser oss varje vecka, säger hon.

På onsdagen firades vinsten med tårta i Örebro och även många läsare har gratulerat.
– När vi la ut om vinsten på Facebook och Instagram vällde det gratulationer. Jag tror många i Örebro tycker att det här var kul, säger Jesper Eriksson.
– Nu har vi ändå kunnat smälta det lite. När vi kliver upp på scenen tänker man inte riktigt, säger Marcus Titus.

Publicerat av

Oskar Nord