Medieproduktion omorganiserar: Samma formgivare ska göra både print och digitala annonser

Digitala displayannonser, till vänster, och printannonser, till höger, hanteras i dag i olika delar av medieproduktion. Från och med nu kommer samma formgivare ta hand om båda – om det är samma kund och kampanj.

En kampanj och kund ska hanteras av samma formgivare.
För formgivarna innebär det att man börjar göra både print och digitala annonser.
– Det är en bra förändring, tycker Tony Bergström, chef på medieproduktion.

Sedan tidigare har olika formgivare på medieproduktion hanterat de digitala annonserna och printannonserna – trots att det rör sig om samma kund och samma kampanj. Nu gör man om och istället ska hela kundens kampanj hanteras av samma formgivare – även om den innehåller både print och digitalt.
– Många kampanjer innehåller både print och display och när vi har särat på flödet med olika formgivare blir det två kommunikationsvägar mot kunden. Det känns väldigt självklart att ändra på den processen, säger Tony Bergström, chef på medieproduktion.

Tony Bergström, chef på medieproduktion.

Medieproduktion finns i nuläget i Östersund, Söderhamn och Västerås/Örebro där den mesta digitala produktionen har förlagts till Östersund. I takt med att de digitala volymerna växt har behovet av fler digitala producenter växt. Nu kommer till en början ett antal formgivare som gör printannonserna att även göra de statiska displayannonserna.
– Vi börjar i mindre skala i Söderhamn och Västerås med de som nu jobbar med print. Med de volymer vi har i dag behöver inte alla jobba med båda, säger Tony Bergström.
Förändringen har förhandlats med fackklubbarna på de tre orterna.
– Vi hoppas att det blir bra. Sedan finns det alltid en oro kring bemanning och prioritering så att det inte blir stressigare än vad det är i dag, säger Patrik Lundberg, grafisk formgivare och ordförande i GS-klubben i Söderhamn.
De tekniska systemen är inte uppbyggda för att hantera den nya organisationen, vilket gör att det blir en del manuell handpåläggning för formgivarna. För säljarna ska det inte bli någon förändring, mer än att det i framtiden ska gå att lämna material på ett ställe istället för två.

Förändringen är en del i ett led att bli mer kundorienterade, berättar Tony Bergström.
– Vi behöver hela tiden titta på det och bli vassare och tittar på hur en kundresa ser ut och var formgivning och affärssupport kommer in och hur den kanske ska se annorlunda ut för en VIP-kund och en tillfällig annonsör. Vad det innebär på sikt vet jag inte men den här förändringen blir första steget närmare kund- och säljprocess, säger han.

Publicerat av

Oskar Nord