Ett år sedan jättehaveriet – så har IT-avdelningen rustat upp: “Sover bättre på nätterna”

För ett år sedan möttes besökarna på Mittmedias sajter av det här budskapet.

För ett år sedan låg i princip alla IT-system nere i Mittmedia.
Nu har åtgärder vidtagits för att det inte ska hända igen.
– Vi visade att vi klarar av sådana här situationer, säger Per Olofsson, IT-chef.

Det var på kvällen 26 april 2017 som de flesta datasystem i Mittmedia lade av och internetanslutningen försvann. Klockan var strax före tio på kvällen och snabbt förstod IT-avdelningen att det var en allvarlig händelse.
– Vi startade ganska snabbt många processer och informerade och sedan pågick det ju under över ett dygn, minns Per Olofsson, IT-chef i Mittmedia.
Det som slutat fungera var det centrala disksystemet, som finns i ett datacenter i Sundsvall. När det hände var orsaken inte känd men senare har det visat sig att det var en bugg i programvaran som orsakade felet, som efter en uppdatering inte ska kunna hända igen.

Men även andra åtgärder har vidtagits.
– Det viktigaste uppdraget vi fick var att skaffa en backuppdatahall och det har egentligen pågått under hela året med upphandling, konfiguration och uppsättning. Faktum är att den är i full drift från och med den här veckan. Den här lösningen är väldigt flexibel och skyddar mot just den här typen av haverier som skedde för ett år sedan, säger Per Olofsson.
Så vad händer om samma sak händer igen?
– Det blir en liten dipp när vi flyttar över servrarna men det kommer märkas väldigt väldigt lite, säger Per Olofsson och tillägger skämtsamt:
– Det gör att jag sover bättre på nätterna med den här lösningen.

Per Olofsson.

Under haveriet gick det inte att publicera artiklar på sajterna och tidningsutgivningen påverkades stort. Den första dagens tidningar gick i de flesta fall att trycka komplett, den andra dagens tidningar bestod av nödtryckta, enklare, varianter som i flera fall trycktes på tryckerier på andra orter (extern länk: Journalisten). Detta eftersom backupsystemet för sidskickning inte gick igång.
– Det är jag lite besviken på att det inte gick att lösa. Hade vi fått igång den hade det gått att köra en del av printproduktionen som vanligt, säger Per Olofsson.
Orsaken till att sidskickningssystemet inte gick att få igång har åtgärdats, säger han.

I den rapport som gjordes framgår att kommunikationen fungerade bra. Den sköttes främst i i Slack, som inte påverkades eftersom det är ett externt verktyg. Kostnaden för haveriet blev ungefär en halv miljon kronor, där det mesta är extrakostnader för tryckning och distribution.
Men när Per Olofsson tänker tillbaka på haveridagen finns det ljusglimtar som han gärna vill lyfta fram.
– Det kanske låter konstigt men det är mestadels positiva känslor i efterhand eftersom vi visade att vi klarar av sådana här situationer och hur starka vi blir som företag när något sådant här händer. Alla var väldigt inriktade på att lösa det och ställde upp bra. Jag ser det som positivt ändå att vi kan enas runt det på ett bra sätt, säger Per Olofsson.

Publicerat av

Oskar Nord