Nyanställda Sandra ville bli bästa säljaren – lyckades på tre månader: “Tycker om att sätta mål”

Sandra Rudman i Västerås.

Mediesäljaren Sandra Rudman har gjort en raketkarriär.
Från att hon anställdes tog det tre månader att bli Månadens säljare.
– Om man guidar kunderna rätt ser man effekt och då tjänar de mer pengar – som de kan använda till marknadsföring, säger hon.

Västeråsaren Sandra Rudman hade börjat ledsna på att gå upp vid fem på morgonen och pendla till Stockholm. Då fick hon tips om att VLT sökte säljare och tog kontakt med rekryteringsfirman och blev snabbt nyfiken.
– Jag drivs av att göra affärer. Jag älskar sälj, det är det roligaste man kan göra, säger hon.
Som ny säljare fick hon en kundlista som “inte var någon godispåse direkt” med flera kunder som inte längre köpte så mycket. Hennes första steg var att bjuda in varje företag till ett möte för att få höra deras åsikter om varför de lade sina marknadsföringspengar på annat håll.
– För vissa var vi bara papperstidningen och då får man berätta om vad vi faktiskt har att erbjuda. Sedan bokade jag in separata möten med respektive marknadsansvarig och såg till att göra grundläggande behovsanalyser, något som många saknade. Sedan gjorde vi upp marknadsföringsplaner och började jobba långsiktigt, säger Sandra Rudman.

Arbetet gav snabbt resultat. En bilhandlare som knappt annonserat alls tidigare flyttade över stora pengar och fler annonsörer följde efter.
– Det finns ingen i Västmanland som slår oss räckviddsmässigt och jag ser det som självklart att våra kunder ska välja oss. Vi kan erbjuda helheten och en kontinuerlig kontakt med kunden och till och med guida kunden i hur de ska märka av marknadsföringen, säger Sandra Rudman.
När hon anställdes satte hon, halvt på skämt – halvt på allvar, upp ett mål: Att bli Mittmedias bästa säljare.
– Jag frågade hur lång tid det skulle ta och vad som var rekordet, minns hon och skrattar.
I november i fjol tilldelades hon priset som Månadens säljare i Mittmedia – så det går att säga att hon lyckades redan efter tre och en halv månad.
– Jag tycker om att sätta mål och ta mig dit, säger Sandra Rudman.

Från den första maj väntar en ny tjänst för Sandra Rudman, då blir hon säljledare i Västerås och ska coacha sina kollegor samtidigt som hon behåller några av sina större kunder.
– Det ska bli väldigt spännande och intressant. Jag ser fram emot det och hoppas att jag ska kunna inspirera mina kollegor och följa med på säljmöten och bidra med hur man ska tänka långsiktigt, säger hon.
Just längre kampanjer och lång framförhållning är hon van vid från tidigare säljjobb, något som skiljer sig mot den klassiska lokaltidningsförsäljningen med kortsiktiga lösningar och införsäljning på telefon till morgondagens tidning.
– Det har jag varit ganska tydlig med till mina kunder att det inte kommer generera något i längden, då är det mycket bättre att sätta sig ner och göra en längre strategi. Om man guidar kunderna rätt ser man effekt och då tjänar de mer pengar – vilket gör att de har mer pengar till marknadsföring, säger Sandra Rudman.

På fritiden tränar hon mycket – och kompletterar med att äta “extremt mycket” godis.
– Träningen är min lugna stund i vardagen. Jag har alltid varit en sådan som stressar mycket och när jag tränar hinner jag reflektera över dagarna och funderar över hur mina säljmöten ser ut, berättar Sandra Rudman.
När hon har tid och möjlighet har åker hon ut och pussar och kramar på familjens 24-åriga häst som nu lever ett lugnt pensionärsliv på en gård utanför Västerås.

Fakta: Sandra Rudman
Bor: Västerås
Ålder: 33 år
Gör: Säljledare.
Familj: Singel.

Publicerat av

Oskar Nord