Nya Läsarshoppen har lanserats – ny design ska öka försäljningen: “Förenklar för kunderna”

Läsarshoppen har fått en ny design.

Läsarshoppen har fått ett ansiktslyft.
Det ska ge ökade intäkter och nöjda kunder.
– Framförallt vill vi öka tillgängligheten och förenkla för läsaren, säger Niclas Richtnér.

Läsarshoppen har funnits i norra Mittmedia i flera år och infördes i de södra delarna härom året. Nu har den fått en välbehövlig uppfräschning av både tekniken bakom och designen framför. I Läsarshoppen kan Mittmedias kunder köpa biljetter, varor och resor till rabatterade priser som en extra förmån för att de är kunder.
– Vi har en jättepotential, i dag är det färre än tio procent av våra kunder som använder Läsarshoppen och målsättningen är såklart att öka och öka försäljningen. Den nya sajten har nya betallösningar med Klarna och Swish som förenklar för kunderna, säger Niclas Richtnér, försäljningschef för e-handel och event.

Niclas Richtnér, försäljningschef för e-handel och event.

Förra året omsatte Läsarshoppen 6,5 miljoner kronor, i år ligger budgeten på 8 miljoner kronor. För resor och varor bygger affären på kickback vid försäljning, ofta kring tio procent av värdet. För biljetter byts biljetter mot annonser, när biljetterna sedan säljs i Läsarshoppen går intäkterna till Mittmedia.
– Säg att vi får 100 biljetter och värdet är 500 kronor styck, då får arrangören annonsering för 50.000 kronor. Vi säljer biljetterna för, säg, 400 kronor och har då en potentiell intäkt på 40.000 kronor vilket i många fall kan vara mer än vad vi hade fått in på en ren annonsaffär med arrangören. Så för varje biljett vi säljer blir det pengar in, säger Niclas Richtnér.

Maja Lundahl Brage, marknadskoordinator för e-handel och event.

Just biljetter till lokala evenemang är bland det mest populära bland kunderna.
– Under 2017 var det lokala evenemang som sålde mest, ÖFK:s hemmamatcher i topp följt av Trollska skogen, Leksands hemmamatcher och Härnösands stadsfest, säger Maja Lundahl Brage, marknadskoordinator för e-handel och event.
Under 2018 gick ett erbjudande om att köpa en elcykel med kraftig rabatt snabbt åt.
– Vi gjorde ett e-postutskick och det räckte. Cyklarna tog slut innan vi hann gå ut med mer annonsering, säger Niclas Richtnér.
Det är väldigt mycket resor i Läsarshoppen. Varför då?
– Resorna är det många av våra läsare som tycker om att läsa om och kanske drömma sig bort och vi säljer mycket resor också, vissa blir väldigt snabbt slutsålda. Sedan tjänar vi självklart bra med pengar på dem och det är bra erbjudanden för kunderna, säger Niclas Richtnér.
I slutet av maj kommer en större varumärkesbyggande kampanj att rullas ut för att öka kundernas medvetenhet om Läsarshoppen. Kampanjen kommer synas i print, digitalt och i sociala medier.

Niclas och Majas tips på bästa köp i Läsarshoppen just nu
Niclas: “Ett av de bästa vi har just nu är Steam hotel i Västerås till ett väldigt förmånligt pris. Det har visat sig väldigt intressant för hela Mittmedias publik att åka dit.”
Maja: “Jag tycker att Sensommar i Sundsvall verkar ha en bra uppsättning artister för en lite yngre målgrupp och vi har biljetter till ett riktigt bra pris. Sen har vi också en rolig dagsresa till fotbolls-VM i Ryssland som faktiskt sålt riktigt bra.”

Publicerat av