Företagsmarknad i Jämtland klarade försäljningsmålet första tertialet: “Känns fantastiskt bra”

Gänget på företagsmarknad i Östersund firar att man klarat målet för första tertialet. Övre raden från vänster: Jonas Ödén, Mikael Ojala, Jimi Eiremo, Fredrik Hanses, Lars Andersson, Tommy Söderberg. Nedre raden från vänster: Linda Nyman, Catarina Knutsson och Sandra Nordmark. Bild: Privat

Första tertialet är summerat på företagsmarknad.
För Jämtland blev det en kanonstart på året.
– Det känns magiskt bra. Vi har verkligen firat och utvärderat framgången, säger Jonas Ödén, försäljningschef.

Företagsmarknad jobbar med året uppdelat i tertial, alltså fyramånadersperioder, och när det första tog slut sista april summerade Jämtland en flygande start på året. Regionen är den enda i Mittmedia som klarade sitt totalmål för tertialet.
– Vi pratade hela tiden om att det var tertialet som var målet och hade månaderna och de digitala målen som mindre delmål. När jag tänker tillbaka känns det fantastiskt bra, säger Jonas Ödén, försäljningschef i Jämtland.
Året började med en tuff januari, även om det digitala målet klarades. Sedan tog försäljningen fart i februari.
– Vi var övertygade om att vi kunde hämta hem tappet och i februari levererade vi både digtialt mål och totalt. Sedan fortsatte energin in i mars där vi krossade målet och tog igen det vi tappat i januari. I april gör vi en ganska stark slutspurt och totalt sett överlevererar vi digitalt och tappar i print, säger Jonas Ödén.

Jonas Ödén, försäljningschef i Jämtland.

Jämtland har haft en tuff situation på företagsmarknad de senaste åren med stor omsättning på chefer och säljare. När regionen senast klarade en budget är oklart, “någon gång hösten 2016” är den bästa gissningen.
– När jag kom in i höstas var det ett ganska sargat Östersund och nu har vi fått en kontinuitet. Sedan ska vi komma ihåg att det fortfarande är sju av tio säljare som inte ens jobbat här ett år, säger Jonas Ödén.
Det var inte så att målet var för lågt satt, då?
– Nej, inte utifrån det läge vi var i. När vi klev in i första tertialet hade vi precis rekryterat flera nya säljare och det målet var relevant för var vi var då. Nu har förväntningarna skruvats upp för andra tertialet och nu behöver vi skruva upp tempot, säger Jonas Ödén.

Staffan Lönner, chef på företagsmarknad.

Företagsmarknadschefen Staffan Lönner är nöjd med prestationen i republiken Jämtland.
– Det är jätteroligt att de klarar sitt totala tertialmål. De har anammat den säljprocess som vi har utvecklat och varit konsekventa med kompetensutvecklingsprogrammet och då kommer resultaten, säger han.
Men det kan väl inte vara bra att det bara är Jämtland som klarar sitt totalmål?
– Både ja och nej. Vi passerade det totala digitala målet för hela Mittmedia för tertialet vilket innebar en tillväxt mot 2017 med 23 procent. Det är ett bevis för att vi gör ett bra jobb i linje med vår strategi, säger Staffan Lönner.

Publicerat av